Deel je mening en gevoelens over embryo-modellen

Leidse onderzoekers vertellen samen met Rijksmuseum Boerhaave over hun baanbrekende werk met embryo-modellen. Luister nu naar een podcast over het onderwerp, en praat op vrijdag 17 november in het museum mee over verwante ethische dilemma’s. Dat helpt de wetenschap enorm.

Wat als wetenschappers iets kunnen maken dat lijkt op een menselijk embryo? Bijvoorbeeld om medicijnen op uit te testen, of om cellen uit te halen voor de behandeling van een ernstige spierziekte. Handig toch? Al eeuwen proberen onderzoekers delen van het menselijk lichaam na te maken, zoals ook te zien is in de collectie van Rijksmuseum Boerhaave. De laatste jaren wordt gewerkt aan de ontwikkeling van zogenaamde ‘embryo-modellen’.

Meer weten over allervroegste ontwikkeling van het embryo

Onderzoek met menselijke embryo’s is in Nederland slechts zeer beperkt mogelijk. Met de embryo-modellen, gemaakt van speciaal aangepaste volwassen stamcellen, hopen onderzoekers meer te leren over de allervroegste ontwikkeling van het embryo. Zo’n embryo-model is geen echt embryo en kan niet uitgroeien tot een mens, maar het lijkt er voor een deel wel op.

Wetenschappelijke toepassingen

Meerdere Leidse wetenschappers houden zich bezig met het onderwerp. Zo gebruikt ontwikkelingsbioloog Niels Geijsen (Leids Universitair Centrum /LUMC) embryomodellen om erachter te komen wat er precies misgaat bij patiënten met een spierziekte. Ethicus Nienke de Graeff (LUMC) bestudeert de vragen die je bij dit onderzoek kunt stellen, zoals: wat zijn dit voor entiteiten? Hoe moeten we hiernaar kijken? Is dit een vorm van leven dat beschermd moet worden? Hoe verhoudt zo’n embryo-model zich tot een echt embryo? De Leidse wetenschappers vertellen in over hun werk in de nieuwste aflevering van de podcast Grote Vragen van het Rijksmuseum Boerhaave.

Luister hier naar een preview:

Praat mee en draag bij aan de wetenschap

De technologie van embryo-modellen roept nogal wat ethische vragen en dilemma’s op. Vragen die iedereen aangaan. Het Rijksmuseum Boerhaave en wetenschappers gaan hierover graag met jou in gesprek. Met Joost Gribnau, hoogleraar ontwikkelingsbiologie aan het Erasmus MC en Nienke de Graeff, ethicus aan het LUMC. Met de dialoog halen ze meningen, vragen en gevoelens op. Nienke de Graeff  bekijkt welke bescherming en waarden embryo-modellen moeten krijgen. De dialogen dragen bij aan het ethische onderzoek.

Dialoog over embryo-modellen; klompje cellen of mini-mens?

Wanneer: vrijdag 17 november 2023

Waar: de congreszaal van Rijksmuseum Boerhaave

Inloop: 19.00 uur

Programma: 19.30 tot 21.00 uur