Fietsenbak Lipsius wordt groene ontmoetingsplek

De fietsenbak voor het Lipsius wordt definitief niet meer gebruikt voor fietsparkeren. In plaats daarvan zal deze ruimte worden omgetoverd tot een uitnodigende ontmoetingsplek met groen.

Deze beslissing is genomen met het oog op het verbeteren van de doorstroming van verkeer, veiligheid en gastvrijheid rondom de gebouwen van de Faculteit Geesteswetenschappen. We hebben gemerkt dat de fietsenbak in het verleden vaak overvol was, wat leidde tot het blokkeren van nooduitgangen van het Lipsius, proppen, schade en wildparkeren. Sinds het begin van de eerste collegeweek werden studenten en medewerkers daarom opgeroepen om fietsen in de overdekte stallingen onder het Lipsius en Reuvens te parkeren.

Evaluatie

Deze nieuwe situatie is geëvalueerd met gemeente Leiden (eigenaar van de fietsenbak) en omwonenden. In de afgelopen weken is gebleken dat er, ondanks intensiever gebruik, voldoende ruimte is in de overdekte fietsenstallingen. Ook zien we dat het weghalen van de fietsenrekken naast het Lipsius voor weinig overlast in het openbaar gebied heeft gezorgd. De gemeente heeft daarom ingestemd met het transformeren van de fietsenbak tot een groene ontmoetingsplek.

Groene ontmoetingsplek

Een eerste opzet voor de herinrichting van de fietsenbak wordt momenteel in samenwerking met de gemeente gemaakt. Het gaat om een tijdelijke inrichting, die voor iedereen te gebruiken is, totdat het gebied in het kader van de Humanities Campus definitief ontwikkeld wordt. In de tijdelijke inrichting staat groen centraal. De planning is dat de nieuwe inrichting nog voor het einde van 2023 gereed is.