Tentoonstelling over schrift in Oude UB: Pseudo or don’t

Wat is schrift? En wat lijkt op schrift, maar is het niet? In de pop-uptenoonstelling Pseudo or don’t worden de grenzen van schrift verkend. De tentoonstelling is van 9 tot 26 oktober te zien in de Oude UB.

Schriften hebben heel wat afgereisd en raakten zo verankerd in een wereld waar haast niemand kon lezen of schrijven. De tijden zijn veranderd: vandaag de dag zien we overal schriften om ons heen die we zelf niet lezen kunnen. Op het speelgoed waar kinderen mee spelen, op de labels van onze kleding, op uithangborden, de halalstickers bij eettentjes, braille in de lift en ga zo maar door.

Grenzen verkennen

Schrift is overal om ons heen en veel daarvan is voor ons onbekend. De schriften die we wel en niet begrijpen vormen samen onze ideeën en intuitie rondom schrift. Pseudo or don't gaat over deze ankers van onze schriftkennis en verkent de grenzen van wat we wel en niet als schrift verstaan.

De tentoonstelling werd ontworpen door het Taalmuseum voor het project Anchoring Innovation en stond eerder in het Academiegebouw.