Collegecolumn: Al hardlopend je gedachten verzetten

Er gebeurt op dit moment veel in de wereld en ook op onze eigen universiteit zijn er regelmatig grote vraagstukken en dilemma’s. Het is dan de kunst om rust te vinden. Zelf ontspan ik door te sporten. Met verschillende evenementen en workshops willen we medewerkers helpen om ook ontspanning te vinden.

Sporten geeft mij energie en het zorgt ervoor dat ik mijn gedachten kan verzetten. Wekelijks loop ik met een groepje hard en begin oktober heb ik met mijn gezin de marathon van Amsterdam gelopen. Het was bijzonder om dit met elkaar te doen en de finish in het Olympisch Stadion was echt een mooi moment.

In deze rubriek geven Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos een kijkje achter de schermen bij het College van Bestuur van de Universiteit Leiden. Hoe ziet hun werk eruit? Waar zijn ze enthousiast over? Wat zijn uitdagingen die ze tegenkomen? Het bouwen aan een gezonde, betrokken en lerende organisatie begint met het delen van wat je bezighoudt. Dit keer is de beurt aan Martijn Ridderbos.

Af en toe heb je andere mensen of bijeenkomsten nodig om iets echt te gaan doen.

Een duwtje in de rug

Bewegen helpt mij om de juiste energie te krijgen en te behouden. Maar als het regent of als ik moe ben, dan heb ik vrienden nodig die ook gaan sporten, waardoor ik niet op de bank blijf hangen. Af en toe heb je dus andere mensen of bijeenkomsten nodig om iets echt te gaan doen.

Door als universiteit evenementen, workshops en inspiratiesessies te organiseren willen we medewerkers helpen om vitaler en veerkrachtiger te worden. Ik vind het belangrijk dat we daar als universiteit aandacht voor hebben. Ik zie deze evenementen als een duwtje in de rug om iets een keer te proberen. En je hoeft niet direct een marathon te lopen, want ik weet dat niet iedereen daar zo blij van wordt als ik.

Week van de Werkstress

Het eerstvolgende evenement op de universiteit voor medewerkers is de Week van de Werkstress van 13 tot en met 17 november, voor studenten is diezelfde week de Student Well-being Week. In die week kan je als medewerker bijvoorbeeld yoga doen, een tennis-clinic volgen, boksen of breathwork. Vraag eens een collega om samen mee te doen ­– wie weet geeft dat jullie allebei net dat duwtje in de rug dat je nodig hebt.

Deel je graag jouw inzichten of ervaringen naar aanleiding van deze column? Stuur dan een mail naar m.ridderbos@cvb.leidenuniv.nl.