‘Ik voel mij met al die andere disciplines als in een speelgoedwinkel’

Hoogleraar cardiologie Douwe Atsma (LUMC) zoekt buiten het ziekenhuis en de zorginstelling oplossingen voor de toenemende druk op de zorg. Sinds deze maand is hij benoemd als Medical Delta hoogleraar met een dubbelaanstelling aan de TU Delft. ‘Een prachtige kans om met andere disciplines aan virtuele zorg te werken’.

Medical Delta is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, het LUMC, de TU Delft, de Erasmus Universiteit, het Erasmus MC, vier Zuid-Hollandse hogescholen (Hogeschool Leiden, De Haagse Hogeschool, Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Inholland), overheden, zorgorganisaties en bedrijven. Medical Delta heeft als doel technologische oplossingen voor duurzame zorg te realiseren.

Introductie Medical Delta hoogleraar Douwe Atsma

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Kun je vertellen waar jouw onderzoek over gaat?

‘In mijn onderzoek ontwikkel ik manieren om zorg te verlenen in de thuissituatie van patiënten. Dit doen we door de patiënt een doos, The Box, mee te geven met daarin apparatuur waarmee hij zelf dingen kan meten. Met onder meer een weegschaal, ECG meter, thermometer of een apparaat voor slaapanalyse. De inhoud is altijd afgestemd op de individuele situatie van de patiënt.

De patiënt voert de metingen uit, de data komt bij ons binnen en wordt via een app ook weer aan de persoon teruggekoppeld. Zodat deze zelf meekrijgt, hoe dat bij hem zit. Daarmee kan iemand bijvoorbeeld leren over de relatie tussen gewicht en hoge bloeddruk. Of, in het geval van glucosesensoren, wat de invloed is van eten en slaap op de glucosespiegel. Zo krijgt de patiënt door hoe het eigen lichaam werkt en wat je zelf kunt doen om dit gunstig te beïnvloeden.

Een ander element van The Box is dat patiënten digitaal, op afstand worden ondersteund. “Dat is een groot verschil met de huidige situatie. Dokters en verpleegkundigen zien patiënten over het algemeen heel weinig in het jaar. Terwijl ze vaak ook een coachende rol hebben en dan is elkaar een paar keer per jaar 15 minuten zien best wel weinig.

Met zorg op afstand kun je veel frequenter in iemands leven zijn. Je kunt bijhouden wat mensen doen en daardoor heb je een grotere betrokkenheid. Dat horen we van patiënten ook terug in focusgroepen. Zij voelen zich beter ondersteund.  We verschuiven hiermee van aanbod gestuurd naar vraag gestuurd.'

De rest van het interview kun je lezen op de website van Medical Delta.