Klimaat en verkiezingen: deze artikelen lazen jullie in 2023 het meest

2023 was het jaar van de aardbeving in Turkije en Syrië, de opstand van de Wagnergroep en alle weerrecords, met vele bosbranden en overstromingen tot gevolg. Onze best gelezen verhalen gingen over de klimaatcrisis en de verkiezingen: een overzicht.

Nederland = Veganland

Veruit ons best gelezen verhaal van 2023: Wat als heel Nederland vegan werd? Stel dat niemand in Nederland nog dierlijke producten zou eten, wat zou er dan gebeuren? Met die denkoefening gingen milieuwetenschapper Jan Willem Erisman en landschapsarchitect Berno Strootman aan de slag. ‘We gebruiken in Nederland 80% van onze vruchtbare landbouwgrond voor de productie van dierenvoedsel. In Veganland kan je heel wat meer plantaardig voedsel produceren voor de mens’, vertelt Erisman.

Onleefbare planeet

Verlies van biodiversiteit, verzuring van de oceanen, chemische verontreiniging: de mens overschrijdt de grenzen van onze planeet in rap tempo. Het zijn grenzen die bepalen of menselijk leven op aarde mogelijk blijft. Tijdens de Sustainability Day van de Universiteit Leiden werd gesproken over het risico op grootschalige abrupte of onomkeerbare milieuveranderingen.

Ons universum in beeld

Van onze eigen planeet Aarde naar exoplaneten, sterren en supernova’s in a galaxy far far away. Hoewel: de James Webb-telescoop haalt ze juist dichterbij dan ooit. In 2023 werden we getrakteerd op de prachtigste beelden uit ons universum, maar waar kijken we eigenlijk naar? Universitair docent Melissa McClure legt in het artikel uit wat al die foto’s ons kunnen vertellen.

James Webb Space Telescope

18 miljard dieren sterven voor niks

Maar liefst een zesde van al het vlees dat we wereldwijd produceren gaat verloren. De Leidse onderzoekers Juliane Klaura, Laura Scherer en Gerard Breeman berekenden dat zo’n 18 miljard kippen, kalkoenen, varkens, schapen, geiten en koeien jaarlijks sterven, zonder dat ze op iemands bord belanden. In geïndustrialiseerde landen ligt de meeste verspilling aan de consumptiekant: supermarkten leggen te grote voorraden aan, restaurants serveren te grote porties en huishoudens gooien restjes weg.

Politieke aardverschuivingen

2023 was politiek gezien een veelbewogen jaar. Na 13 jaar premier geweest te zijn kondigde Mark Rutte zijn vertrek uit politiek Den Haag aan. Onze experts stonden stil bij zijn vertrek en wat dat zou betekenen voor de Nederlandse politiek. Op 22 november volgde een aardverschuiving in de Tweede Kamer. De PVV van Geert Wilders werd veruit de grootste en ook die verkiezingsuitslag werd door onze wetenschappers Tom Louwerse en Simon Otjes geduid.

Van studie tot Kamer

Tot slotte waren veel van onze lezers erg nieuwsgierig naar al die nieuwe Tweede Kamerleden en dan vooral of zij gestudeerd hebben aan de Universiteit Leiden. Maar liefst 22 van de 150 Tweede Kamerleden hebben een Leids verleden en misschien niet geheel onverwachts: de studie Bestuurskunde blijkt het goed te doen.

Hoofdfoto: Unsplash.com / second sight