Universiteit Leiden

nl en

Veelgestelde vragen

Vanwege de situatie rond het coronavirus kan deze informatie momenteel onjuist of onvolledig zijn. Bekijk de corona-FAQs voor actuele informatie.

Veel gestelde vragen

Hoe vraag ik een Verklaring van inschrijving aan?

Je ontvangt een bevestiging per e-mail zodra je inschrijving volledig is. Je kunt zelf een Verklaring van inschrijving via uSis downloaden. Volg de onderstaande stappen om het document te openen en te downloaden:

  1. Log in op uSis met je studentennummer
  2. Klik op de tegel 'Communicatie'
  3. Wanneer je op het volgende scherm je ‘Verklaring van inschrijving’ niet ziet, klik dan op het kruisje rechtsboven op het scherm. Daarna verschijnen al je berichten onder elkaar.
  4. Klik vervolgens op het bericht ‘Je inschrijving is afgerond’, hieronder verschijnen meerdere documenten. Een ervan is je Verklaring van inschrijving.

Mocht je inschrijvingsverklaring nodig hebben voor een derde partij met stempel en/of handtekening, dan kan je hiervoor contact opnemen met Frontoffice Studentenzaken via 071 527 8011 of per mail via info@leidenuniv.nl. Vergeet dan niet je studentnummer te vermelden en de reden van de aanvraag. Omdat onze kantoren op dit moment gesloten zijn, kan een aanvraag van een fysiek document langer duren dan normaal.


Meer informatie

Hoe vraag ik een nieuw bewijs betaald collegegeld (BBC) aan?

Een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC) kun je aanvragen bij het Front Office Studentenzaken. Je kunt via het contactformulier kiezen om dit BBC direct naar de instelling van jouw keuze te laten mailen (graag specificeren), het af te halen bij de Frontoffice, of naar je correspondentieadres te laten sturen. Vermeld wel je studentnummer en voor welke andere instelling of universiteit dit een bewijs is, anders kunnen wij het bewijs niet uitgeven! 

Kijk op de FAQ Wat is een BBC voor meer informatie over BBC’s of jij in aanmerking komt voor het opvragen en/of inleveren van een BBC.

 

Meer informatie

Ik wil een tweede studie gaan volgen maar heb gehoord dat dit erg duur is. Hoe zit dat nu precies?

Dit hangt af van of je in het instellingscollegegeldtarief of wettelijk collegegeldtarief valt. Dit kan je nalezen via de website Collegegeld. Als je een tweede opleiding start voordat je de eerste opleiding hebt afgerond, dan kom je in de beste uitgangspositie. Er gelden verschillende regels voor verschillende soorten opleidingen en voor wisselen tussen universiteiten en hogescholen. Bekijk hiervoor eerdergenoemde website. Over het algemeen geldt dat als je de eerste opleiding aan de Universiteit Leiden hebt gevolgd en je tweede opleiding daar ook wil doen, dan betaal je voor je tweede opleiding ook een laag collegegeldtarief mits de opleidingen elkaar direct opvolgen, bijvoorbeeld als je opleiding A in 2020/2021 afrondt en opleiding B direct na afsluiten van opleiding A in 2020/2021 start. Dat betekent dus dat je voor opleiding A tot en met 31 augustus jaar 1 ingeschreven moet zijn en opleiding B op 1 september jaar 2 direct daaropvolgend geregistreerd staat.


Bij het wisselen tussen twee instellingen moet je zorgen dat er overlap zit in je inschrijvingen voordat je een van de twee diploma’s haalt. Bekijk dus goed op de website welk scenario voor jou van toepassing is.


Meer informatie

Hoe kan ik collegegeld betalen?

Er zijn een aantal manieren waarop je het collegegeld kunt betalen wanneer je ingeschreven wilt worden als student.

  • Digitale machtiging (via Studielink). Dit kan je via Studielink aangeven. Dit is de enige optie in termijnen voor EU-studenten. Je hebt hier een ‘SEPA’-bankrekening met een IBAN-nummer voor nodig.
  • Overschrijving van het gehele collegegeldbedrag. Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan.
  • Pinnen van het gehele collegegeldbedrag bij de Front Office Studentenzaken (niet met creditcard). Dit moet voorafgaand aan je collegejaar volledig worden gedaan. Met creditcardbetalingen kan het zijn dat er additionele kosten bijkomen.
  • Betaling via factuur naar werkgever. Dit kan je aanvragen via de Financiële Administratie: fa@sea.leidenuniv.nl
  • Inleveren van een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Let hiervoor op de voorwaarden van wettelijk collegegeld.

Afhankelijk van de betaalmethode kun je kiezen voor een incasso ineens of voor een betaling in termijnen.

 

Meer informatie

Ik heb mijn LU-Card (nog) niet ontvangen, wat nu?

Als je je LU-Card nog niet hebt ontvangen, kan dit een aantal oorzaken hebben. Check eerst of

  • je een pasfoto in Account Self Service hebt staan;
  • je LU-Card is misschien naar je oude correspondentieadres gestuurd. Ga na of je LU-Card daar is ontvangen. Zo niet, ga dan naar één van de LU-Card Steunpunten om een nieuwe LU-Card aan te vragen;
  • als je al eerder een kaart hebt gehad, dan kan je alleen bij een Steunpunt een nieuwe kaart laten maken.

Wanneer je je pasfoto hebt vernieuwd, ontvang je niet automatisch een nieuwe LU-Card. Bij één van de LU-Card Steunpunten kun je je de oude kaart laten blokkeren en een vervangende kaart laten maken. Hieraan zijn kosten verbonden.

Meer informatie

Wat is de deadline voor het indienen van mijn verzoek tot toelating in het uSis-portaal?

Het volgende geldt voor Nederlandse en Europese studenten:

Indien je jouw Studielink inschrijving uiterlijk op 15 juni hebt gedaan, dan heb je een deadline verlenging t/m 23 juni om je documenten aan te leveren. Dat betekent dus dat 23 juni de laatste dag is dat je nog een verzoek mag indienen.

Het lukt me niet om in te loggen bij mijn studentenaccount (ULCN). Wat doe ik nu?

Als je niet kunt inloggen, kan dat meerdere oorzaken hebben:

  • Je hebt geen gebruikersnaam en/of wachtwoord ontvangen. Vraag je accountgegevens op.
  • Je bent je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten. Vraag deze op.
  • Je account is nog niet geactiveerd. Activeer je account.
  • Je wachtwoord is verlopen, reset die dan.
  • Je ULCN-account is niet meer actief. Het ULCN-account geeft 60 dagen na uitschrijven of afstuderen geen toegang meer tot uSis en Brightspace.

Als je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt, let dan op de volgende punten:

  • Log in met je gebruikersnaam, niet je uMailadres.
  • Voer je gebruikersnaam in met een kleine letter s, geen hoofdletter (dus s1234567).
  • Controleer of de CAPS LOCK-toets niet per ongeluk aan staat

Als je nog steeds niet kunt inloggen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verander de taal van de inlogpagina, wanneer dat kan, van Engels naar Nederlands of andersom en probeer het dan opnieuw.
  • Kun je wel inloggen in een andere toepassing, dan zijn je gebruikersnaam en wachtwoord correct. De oorzaak van het inlogprobleem ligt dan waarschijnlijk aan de toepassing waar je probeert in te loggen. Neem contact op met de ISSC Helpdesk.
  • Neem ook contact op met de helpdesk als geen van bovenstaande tips werkt.

 

Meer informatie

Wat is een BBC?

BBC is een afkorting voor Bewijs Betaald Collegegeld. Wanneer je naast de Universiteit Leiden ook aan een andere instelling studeert, kun je mogelijk bij één van beide instellingen betalen met een Bewijs Betaald Collegegeld (BBC). Je hoeft het collegegeld dan dus maar bij één instelling te voldoen. Om in aanmerking te komen voor het opvragen én indienen van een BBC, dien je in de regeling wettelijk collegegeld te vallen voor de opleidingen waar je het BBC bij wil opvragen en indienen. Overleg altijd met de Studentenzaken of Studentenadministratie van beide instellingen in kwestie om zeker te weten dat je hier recht op hebt.

Als je in aanmerking komt voor betaling met BBC of wil weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je dit via Front Office Studentenzaken regelen. Zie onder voor contactgegevens.

Je kan pas een BBC opvragen als je volledig ingeschreven staat voor een opleiding met wettelijk collegegeld. Bij de Universiteit Leiden betekent dit niet dat je nog al betaald moet hebben, maar wel dat je een betalingsmachtiging moet hebben ondertekend.

BBC’s kan je ook gebruiken om als gast- of minorstudent je inschrijving te regelen bij een andere universiteit.

Let op: als je twee opleidingen aan de Universiteit Leiden volgt, hoef je geen BBC in te leveren.

 

Meer informatie

Ik zou graag twee studies willen combineren. Kan dat?

Het is mogelijk om twee studies te combineren. Wij adviseren meestal om van één studie je ‘hoofdstudie’ te maken en er vakken van de andere studie bij te volgen. Of de twee studies volledig naast elkaar te volgen zijn hangt van de roosters van beide opleidingen af. Het is verstandig om  over het gelijktijdig volgen van twee studies advies in te winnen bij de studieadviseur van je ‘hoofdstudie’. Voor meer informatie zie een dubbele studie.

Hoe kan ik zien of mijn LU-Card is geactiveerd?

Na succesvolle verificatie van je identiteit wordt je LU-Card binnen twee werkdagen geactiveerd. Wil je de status van je LU-Card zien? Log in op Account Services met je ULCN inloggegevens. Op je profielpagina wordt op de tab LU-Card de status van je kaart getoond. Is de status geldig dan is de activatie voltooid.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.