Samen het nieuwe jaar in: dit zijn de winnaars van de facultaire prijzen

Een mooie toespraak van vice-decaan Bart de Smit, een mini-lezing over exoplaneten en de uitreiking van drie facultaire prijzen. Zo begonnen we het nieuwe jaar op de faculteit. Samen met collega’s en studenten hieven we het glas op een jaar vol mooie samenwerkingen, wetenschap en onderwijs.

Met onze decaan Jasper Knoester in het buitenland, neemt vice-decaan Bart de Smit het woord voor de nieuwjaarstoespraak. Voor hij aan de toespraak begint, brengt hij een kort eerbetoon aan Harold Linnarz. Onze hoogleraar sterrenkunde en onderwijsdirecteur overleed onverwachts op 31 december.

‘Ik zit nu vijf jaar in mijn rol als vice-decaan’, zegt De Smit. ‘En de manier waarop we in de faculteit samenwerken is volgens mij beter dan ooit. Hoewel er serieuze uitdagingen voor ons liggen, zijn we goed uitgerust om deze samen aan te gaan.’ Een mijlpaal die hij benoemt is het strategische plan voor de faculteit dat dit jaar is afgerond. ‘Daaruit wil ik toch enkele projecten toelichten waarmee we aan de slag zijn gegaan in de voorbije tijd: Interdisciplinariteit en impact, sociale veiligheid en natuurlijk het nieuwe gebouw dat dit jaar open gaat.’

Inspirerende Tuesday Talks over exoplaneten

Na de inspirerende toespraak van De Smit is het tijd voor een ‘Tuesday Talks: Science Insights’ van Yamila Miguel. Met deze lezingenserie is een geliefde facultaire traditie nieuw leven ingeblazen. Michel Mandjes mocht in december de spits afbijten en vandaag was het aan Miguel.

De astronome vertelt op een leuke en toegankelijke manier over haar onderzoek naar rotsachtige exoplaneten met de James Webb-telescoop. Het publiek is enthousiast en er komen een hoop vragen over de exoplaneet. Er ontstaat zelfs een leuke discussie over de naamgeving van de exoplaneet: is het nou vernoemd naar een Nederlander?

Creativiteit en toewijding beloond: Yamila Miguel is Docent van het Jaar 2023

Als Miguel het podium verlaat, begint de spanning in het publiek voelbaar te stijgen. Iedereen is benieuwd naar de winnaars van de jaarlijkse facultaire prijzen. Als eerste betreden assessor Nalani Verwoord en Mark Tadema, bestuurder van studievereniging Chemisch Dispuut Leiden, het podium voor de uitreiking van de prijs voor Docent van het Jaar 2023. Uit de dertien nominaties van de verschillende opleidingscommissies selecteerde de jury drie docenten die kans maken op de titel: Frans Rodenburg, Rudy van Vliet en de eerder genoemde Yamila Miguel. Alle drie de genomineerden krijgen veel lof over hun werk als docent. Nalani benadrukt nog dat onderwijs geen wedstrijd is, maar dat het wel mooi is om goed onderwijs te belonen.

Bekijk hier alle genomineerden voor de Teacher of the Year Award

Teacher of the Year 2023

De uiteindelijke winnaar onderscheidt zich door creativiteit, toewijding, een brede blik buiten het eigen onderzoeksgebied en betrokkenheid bij state-of-the-art-onderzoek. Tadema en Verwoord: ‘Deze docent ontwikkelde een nieuwe cursus voor een relatief nieuw vakgebied waar zelfs nog geen standaard boek voor beschikbaar was. Buiten de eigen cursus is de winnaar ook nog betrokken bij toelatingscommissies voor de masteropleiding en is ze voorzitter van het welzijnscomité. En daarom kiest de jury Yamila Miguel als Docent van het Jaar 2023.’ Miguel mag deze middag voor de tweede keer het podium op neemt met een brede glimlach de bloemen en bijbehorende check in handen.

Digitale doorbraak: wiskundige stelling omzetten naar computertaal

Hoogleraar Wiskunde Ronald van Luijk mag de beste bachelorstudent van het jaar in het zonnetje zetten. Als jurylid had hij samen met een commissie de lastige taak om uit zeven nominaties de winnaar van de Leiden Science Young Talent Award te kiezen. Dominique Lawson, Romme van der Kemp, Willemijn van der Heijden en Darcy Reynolds, zijn als kanshebbers geselecteerd. ‘Het was een ontzettend moeilijk keuze’, aldus Van Luijk. ‘Al deze studenten zijn enorm getalenteerd en twee van de genomineerden zijn zelfs summa cum laude afgestudeerd met gemiddeldes boven de 9.’

Bekijk hier alle andere genomineerden voor de Leiden Science Young Talent Award.

Leiden Science Young Talent Award

Mede daarom wil hij ook de runner-up een eervolle vermelding geven. ‘Darcy Reynolds heeft een fantastische prestatie neergezet die hoog boven het niveau van een bachelorstudent gaat. Uit haar onderzoek komt zelfs een patent voort.’ Maar ook informatica- en wiskundestudent Dominique Lawson heeft een fantastische scriptie geschreven en hij wint uiteindelijk de prijs. Tijdens zijn afstudeerstage zette hij een wiskundige stelling om naar computertaal. ‘Een computer kan hierdoor nagaan of het bewijs erachter wel helemaal correct is,’ legde hij eerder uit. Deze geweldige prestatie levert hem de mooie titel van Leiden Science Young Talent 2023 op. ‘We hebben evenveel van hem geleerd als dat wij hem hebben kunnen leren’, aldus zijn begeleider.

Grote eer voor onderzoek naar piepkleine nanodeeltjes

Wie schreef het beste proefschrift van het jaar? Die eer gaat naar milieuwetenschapper Bregje Brinkman. Zij ontving het predicaat cum laude voor haar proefschrift over het testen van de veiligheid van nanomaterialen. Brinkman onderzocht of microben ons tegen nanodeeltjes beschermen, of dat ze juist een negatief effect hebben. Haar begeleiders roemen vooral de veelzijdigheid van haar onderzoek: van experimenten in het lab tot noodgedwongen modelleren tijdens de corona-uitbraak. ‘Daarnaast is Brinkman zelfstandig, vriendelijk en heeft ze al een prachtige stapel papers gepubliceerd.’ Een terechte winnaar dus.

Bekijk hier de andere genomineerden van de C.J. Kok Juryprijs voor het beste proefschrift.

C.J. Kok Juryprijs

Om al die mooie prijzen te vieren en het jaar samen gezellig in te zetten, was er aansluitend een gezellige borrel. Studenten en medewerkers wisselden verhalen uit met een hapje en drankje. Wat een bruisende middag om samen het nieuwe jaar te starten!