Ammodo Science Award om met spel cultureel erfgoed tot leven te wekken

Een team met Leidse onderzoekers heeft de Ammodo Science Award gekregen om innovatief geesteswetenschappelijk onderzoek te doen naar de beleving van cultureel erfgoed. Daarbij onderzoeken ze hoe 'spel', zoals de videogame Minecraft, kan bijdragen aan een dieper begrip van het verleden.

Erfgoed is iets dat heel belangrijk wordt gevonden, maar niet altijd breed geliefd is. Aan de andere kant houden veel mensen van spelletjes, maar dat vinden de meesten dan weer niet heel belangrijk. ‘Die twee gekke componenten brengen wij bij elkaar in ons project Past Play’, zegt Angus Mol, universitair hoofddocent bij het Leiden University Centre for the Arts in Society. ‘Wij willen namelijk begrijpen hoe we mensen door spel dichter bij het verleden kunnen brengen. Zodat ze er meer voeling mee krijgen, er meer begrip voor krijgen en er beter voor gaan zorgen.’

De onderzoekers Angus Mol, Aris Politopoulos, Sybille Lammes en Csilla Ariese van de Reinwardt Academie vinden het fantastisch dat ze de award hebben gekregen voor een onderzoek dat buiten de standaard in de academische wereld valt. Mol: ‘Spel is leidend in ons onderzoek en dat is nieuw.’

Ammodo Science Award

Het project Past Play krijgt 800.000 euro door het winnen van de Ammodo Science Award. Deze award, wordt door Ammodo (een stichting voor kunst en wetenschap) uitgereikt voor baanbrekend onderzoek. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 1.600.000 euro voor elk van de wetenschapsdomeinen Natural Sciences en Biomedical Sciences en een geldbedrag van 800.000 euro voor elk van de wetenschapsdomeinen Humanities en Social Sciences. Het geld kunnen de teams de komende jaren gebruiken om nieuw onderzoeksterrein te verkennen.

Minecraft

Dat mensen door middel van spel dichter tot het verleden komen, weet het team al uit eerder onderzoek. Zo bouwden ze met scholieren in Rabat (Marokko) cultureel erfgoed na in het populaire videospel Minecraft.Op het eerste gezicht heeft Minecraft misschien weinig met het verleden te maken, maar het is een spel vol creatief potentieel. Een soort Lego voor de nieuwe generatie’, zegt Aris Politopoulos, universitair docent en archeoloog.

De scholieren moesten een historische stadspoort nabouwen in Minecraft. Mol: ‘Ze moeten dan allerlei vragen stellen en beslissingen nemen. Hoe zag de poort eruit? Hoe werkte een poort vroeger? Welke schepen voeren erdoorheen? De combinatie van geschiedenis en spel leverde nieuwsgierigheid én verbinding op.

Onderzoek in verschillende landen

Met hun vervolgonderzoek willen de onderzoekers op drie verschillende locaties, Marokko, het Caribisch gebied en een stad in Nederland, het verleden verbinden met spelvormen. Door spelculturen en de kijk op erfgoed in drie plekken te vergelijken, kan het begin van bredere patronen worden onderzocht. Het team onderzoekt eerst welk type spel op de locaties al wordt gespeeld en dat gebruikt het vervolgens in het onderzoek. Mol: ‘We willen kijken wat er lokaal voor spelculturen zijn en wat mensen belangrijk vinden als het gaat om erfgoed. En als een lokale gemeenschap erfgoed niet belangrijk vindt, willen we ook weten waarom dat zo is.’

Tekst: Dagmar Aarts
Foto: Crafting Heritage Experiences