Culturele contacten tussen ‘Oost’ en ‘West’ in de vroege middeleeuwen

Met behulp van het JEDI fonds ging Fatima al Moufridji samen met een docent op zoek naar culturele contacten tussen vroegmiddeleeuws Engeland, Noord Afrika en het Midden-Oosten. Samen maakten ze vier kennisclips die nu te zien zijn op YouTube.

Tijdens haar colleges over de Oudengelse taal en cultuur van de vroege middeleeuwen raakte Fatima al Moufridji in de ban van een bijzondere munt: een gouden exemplaar met daarop de naam van een achtste-eeuwse koning “Offa Rex” (Offa van Mercia; 757-796) én een inscriptie in het Arabisch, een onderdeel van de shahadah, de islamitische geloofsbelijdenis. Een opmerkelijke combinatie, zeker als je bij de ‘donkere middeleeuwen’ vooral denkt aan geïsoleerde mono-culturele samenlevingen en/of geweld tussen christenen en moslims tijdens de kruistochten. Deze munt ontkracht dat stereotype beeld en al Moufridji was benieuwd of ze meer voorbeelden van cultureel contact tussen ‘West’ en ‘Oost’ zou kunnen vinden. Samen met haar docent Oudengels, Thijs Porck, schreef ze een onderzoeksvoorstel voor het Justice, Equity, Diversity and Inclusion (JEDI) initiatief van de Faculteit Geesteswetenschappen. Het project werd toegewezen en, in samenwerking met Thomas Vorisek van het Educatief Centrum Online Learning (ECOLe), werden vier kennisclips gemaakt. Afgelopen maand verschenen deze video’s op YouTube.

Offa coin: © The Trustees of the British Museum (CC BY-NC-SA 4.0); JEDI Fund logo: Art by See you Sioe

Cultureel contact

In de vier kennisclips bespreken al Moufridji en Porck allerlei objecten, teksten en individuen die een rijk palet aan cultureel contact laten zien tussen vroegmiddeleeuws Engeland, Noord-Afrika en het Midden-Oosten: van Arabische teksten waarin Engeland wordt beschreven tot geleerden die vanuit Noord-Afrika en hedendaags Turkije naar Engeland kwamen. Ook bespreken ze een variëteit van Oudengelse teksten waarin het ‘Oosten’ wordt besproken of waarin wetenschappelijke kennis staat die uit het Midden-Oosten of Noord-Afrika afkomstig is. Ze doen dit met de nodige humor en speelsheid, maar niet zonder het hogere doel uit het oog te verliezen: laten zien dat men in de vroege Middeleeuwen niet zo cultureel geïsoleerd was als men weleens denkt.

Video 1: Traces of trade between early medieval England and the Middle East: Coins, cloth and condiments

Wat doen al die Arabische munten in vroegmiddeleeuwse Engeland? Waarvoor gebruikten de Angelsaksen exotische zijde en waar haalden ze hun specerijen vandaan? In deze video worden enkele sporen van handel tussen het Oosten en het Westen in de vroege middeleeuwen besproken.

Video 2: Early medieval encounters: Travelling Arabs and Anglo-Saxons

Wist je dat mensen in de vroege middeleeuwen lange afstanden aflegden? Deze video bespreekt een tiende-eeuwse Arabische beschrijving van Groot-Brittannië, de reizen van St. Willibald door het Midden-Oosten en geeft enkele professionele tips over het gebruik van een kalebas!

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Video 3: Old English imaginations of the East: The other texts in the Beowulf manuscript

Het Oudengelse gedicht Beowulf is een wereldklassieker, maar ook de andere Oudengelse teksten in het enige handschrift waarin deze tekst is overgeleverd zijn het bestuderen waard. Ze geven ons namelijk een idee geven van hoe de Angelsaksen zich gebieden als Noord-Afrika en het Midden-Oosten voorstelden.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Video 4: Anglo-Saxon learning and intellectual import from the Middle East and Northern Africa

Het inspirerende verhaal van Theodorus en Hadrianus, twee geleerden uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten, die hun weg vonden naar het vroegmiddeleeuwse Engeland. Daarnaast wordt de oorsprong besproken van verschillende geneeskundige en toekomstvoorspellende teksten in het Oudengels.