De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Maandag 11 maart

‘De eerste dag op onze nieuwe locatie in “Gorlaeus Fase 2A”, de nieuwbouw. Het bestuur en de diensten verhuisden de afgelopen dagen naar de voorzijde van het gebouw, met uitzondering van SOSZ dat een vleugel verder van de voorzijde zit. De tocht naar onze kantoren is de eerste maand nog lang: via de vertrouwde zijingang van het LMUY volg ik een kruip-door-sluip-door-route naar onze kantoren achter de voronoi-cellen die de façade van de nieuwbouw sieren. Vanaf begin april is de hoofdingang toegankelijk.

Als ik aankom, is het een drukte van belang. De kantoren van bestuur en diensten liggen rond een grote gezamenlijke ruimte met zitjes, hoge tafels en een keukenblok. Een soort plein dat uitnodigt tot ontmoeten en gesprekken. Vandaag loopt iedereen er door elkaar heen. In de kamers is het een druk gedoe van collega’s die bekijken hoe hun (gedeelde) zitplek is, waar ze hun spulletjes het beste kunnen opbergen, waar de meeverhuisde plant kan staan en wie de buren eigenlijk zijn.

Ik zie veel blije gezichten. Hier en daar is het wennen aan het delen van kamers met meer mensen dan men gewend was, maar iedereen lijkt blij met de mooie ruimte, het “plein” en de nabijheid van zoveel collega’s. De verhuiskratten worden in hoog tempo uitgepakt en leeg op elkaar gestapeld in de gang. Er loopt veel ondersteuning rond om te helpen met het aansluiten van pc’s en andere praktische vragen te beantwoorden.

Om half elf is er een welkomstmoment met taart en korte toespraken van collega-bestuurder Suzanne van der Pluijm en Marcia Hoogeland, hoofd Facilitaire zaken. Beiden benadrukken hoe mooi de nieuwe ruimte is én dat we honderd dagen moeten wachten voor we kunnen overwegen te zeuren over dingen die we toch anders willen. Een verstandige raad! Het moment is feestelijk, er heerst een zekere uitgelatenheid. Meteen is duidelijk hoeveel mensen nu dicht bij elkaar werken die tot nu toe vaak ver van elkaar zaten. Ook krijgen we een mooi voorproefje van de verbindende werking van het “plein”.

En dit is nog maar het begin. De komende weken raken in rap tempo de gebouwdelen om ons heen bewoond door de wiskundigen, de informatici en de sterrenkundigen. En niet te vergeten onze studenten. Ik zie uit naar veel nieuwe ontmoetingen. En ik hoop dat zij allen een net zo goede verhuiservaring hebben als wij. Complimenten voor iedereen die zich hiervoor heeft ingezet!

Na het welkomstmoment heb ik mijn eerste overleg op mijn nieuwe kamer, een agendaoverleg met Carey, onze managementassistent. Dit wordt meteen gevolgd door een online overleg met de Research Strategy Group van UNA Europa, de Europese alliantie van elf topuniversiteiten waar we deel van uitmaken. Het plan van aanpak om de onderzoekstrategie voor de komende jaren verder uit te rollen wordt besproken. Hoofdpunten zijn fondswerving en seed funding voor gezamenlijk onderzoek, de organisatie van zomerscholen en de gedeelde supervisie van promovendi. Op het punt van onderzoeksfaciliteiten moet de strategie nog verder worden uitgewerkt.

Na het UNA-overleg ga ik naar Den Haag voor een persoonlijke afspraak. Daarna sluit ik de middag af met een online overleg met Johnson & Johnson. We hebben het over stappen die we moeten zetten om onze strategische alliantie op het Leiden Bio Science Park verder gestalte te geven.

Tijdens het avondeten vertel ik uitgebreid over onze nieuwe kantoren en de leuke ochtend. De avond krijgt een vervolg in de sportschool, waarna ik thuis nog de laatste voorbereidingen doe voor morgen. Op het programma staat dan onder ander de Tuesday Talk van Ariane Briegel. Ik zie uit naar haar verhaal en de gesprekken bij de borrel na afloop. En eindelijk kan ik zeggen dat dat allemaal binnen ons eigen gebouw gebeurt. Een mooie mijlpaal!