Minor Violence Studies: van onverwachte inzichten tot rondvliegende houten blokken

De Engelstalige, interdisciplinaire minor Violence Studies onderzoekt allerlei facetten van interpersoonlijk geweld. Is de minor iets voor elke Leidse student? Deze twee 'collega's zijn ervan overtuigd.

‘Door deze minor blijf je constant nieuwsgierig’

‘Het onderwerp van de minor sprak me meteen aan. In het bijzonder het vak Collective Violence, omdat ik geïnteresseerd ben in criminele organisaties. Ik kom uit Sicilië en uiteraard speelt de mafia daar aan grote rol in de samenleving. Ik wilde daarom meer te weten komen over die kant van mijn eigen afkomst en mijn land. Verder was ik nieuwsgierig naar de biologische oorzaken van geweld.

De interdisciplinaire opzet van de minor was zeker waardevol. Je ontmoet er zó veel verschillende studenten met zulke verschillende academische achtergronden – sociale wetenschappen, politicologie, gender studies, milieukunde.. er was zelfs een student beeldende kunst bij. De materie wordt daardoor toegankelijker omdat je van elkaar kunt leren. De brede opzet van de minor zorgt er ook voor dat je constant nieuwsgierig blijft. Je hebt voortdurend de kans dat je op iets interessants stuit, iets wat je zelfs misschien inzicht geeft in het pad dat je wilt volgen in je latere academische of professionele carrière. Zo kwam ik er bijvoorbeeld tijdens het vak Violence and The Brain achter dat vrouwen minder naar geweld neigen dan mannen vanwege evolutionaire factoren. Vrouwen willen namelijk vooral hun kind beschermen. Alleen al dit soort feitjes maken de minor heel interessant.
Een van de meest waardevolle onderdelen van de minor was absoluut de excursie naar de ME, waar we een training mochten bijwonen. Het is heel goed om een praktische kant van omgaan met geweld te zien. De training maakte vooral duidelijk dat politiemensen geen hekel hebben aan protestanten en er ook niet op uit zijn om ze pijn te doen. Ordebewaking draait om het kalmeren van een geweldssituatie.

Ik raad deze minor aan voor alle soorten studenten. Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp moet je ‘m zeker volgen. Maar zelfs als je niet zeker weet of deze minor iets voor jou is, kom je dankzij de interdisciplinaire opzet in aanraking met allerlei onderwerpen die je inzicht kunnen geven in het pad dat je hierna wilt gaan volgen.’

Nerea Bellomo Corpa, derdejaars bachelorstudent Security Studies

‘Wegrennen voor aanstormende paarden is wel heftig’

‘Als studentambassadeur vertegenwoordig ik de dienst regionale intelligence organisatie (DRIO) van de eenheid Den Haag bij samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen, en zo ben ik ook betrokken bij deze minor. Een aantal collega’s volgt vakken binnen de minor, en ik coördineer het bezoek van studenten die meedoen aan deze minor aan een trainingsdag van de ME. Voor de politie is het heel nuttig als collega’s bepaalde vakken uit de minor, Collective Violence en Victims and Offenders, kunnen volgen. Die actuele kennis kunnen ze dan toepassen op hun eigen werk, bijvoorbeeld in verband met drugsgeweld of openbare orde en veiligheid. Dat studenten meedoen aan een trainingsdag van de ME is ook nuttig voor de politie, omdat ze voor die oefeningen grote behoefte hebben aan vrijwilligers die goed kunnen luisteren en de opdrachten snappen. Is dat niet het geval, dan kost een training extra veel tijd. Voor de studenten is het heel nuttig om te ervaren dat de ME heel gericht te werk gaat bij een demonstratie, met als doel om geweld te de-escaleren en de echte oproerkraaiers te isoleren. Het is dus zeker niet zo dat de politie in een geweldssituatie zomaar optreedt, zonder plan.

Het dagdeel bij de ME was erg vet. We draaiden mee in een aantal simulaties. Van tevoren werd er gevraagd of je in groepen wilde zitten die wat meer aan acties meedeed of in groepen die wat meer op de achtergrond bleven. We gingen een oefenterrein op waar een dorp was nagebootst. In de eerste drie simulaties oefende de ME met het uitvoeren van om charges en het wegdrijven mensen. Ik zat zelf in een groep die meer meedeed aan de actie, we moesten onder meer gooien met houten blokken, en dan wegrennen voor aanstormende paarden. Dat was wel even heftig, ja. Daarna deden we nog mee aan oefeningen waarbij we ook konden worden aangehouden, dan werd je weggetrokken uit de menigte. Voor beide kanten was het een heel leerzame dag, en de politie is bij de volgende ronde van de minor zeker weer van de partij.’

Tim Schraa, masterstudent Crisis and Security Management en studentambassadeur bij DRIO politie Den Haag