Waarom de minor AI & Society volgen? Deze studenten raden ‘m aan

De interdisciplinaire minor AI & Society van de Universiteit Leiden brengt studenten en docenten uit allerlei vakgebieden bij elkaar. Samen bekijken ze de impact van AI op de maatschappij. Studenten zijn enthousiast over die samensmelting van werelden.

‘Ik heb nu een andere kijk op het werk dat ik later wil gaan doen’

Yesmina El Arkoubi, derdejaars bachelorstudent Data Science and Artificial Intelligence:

‘Ik was op zoek naar een vak dat AI van meer kanten belichtte dan alleen de technische, zo kwam ik uit bij deze minor. Toch was de inhoud alsnog een verrassing, want ik verwachtte dat de verhouding tussen de technische kant en andere aspecten ongeveer 90-10 zou zijn. Maar op allerlei onverwachte manieren worden tijdens colleges verbanden gelegd tussen AI en de meest uiteenlopende vakgebieden, bijvoorbeeld AI en archeologie. De grootste eyeopener voor mij ligt bij de juridische kant van AI. Ik had geen idee dat er een Europese wetgeving rondom AI in ontwikkeling was en dat tech-bedrijven zichzelf reguleerde. Die ethische en juridische kanten komen bij mijn eigen studie niet aan bod, dankzij deze minor weet ik dat ik zeker zaken als ethiek en maatschappelijke effecten van AI juist heel belangrijk vind. Ik heb nu een andere kijk op het werk dat ik later zelf wil gaan doen, want ik wil een verantwoorde bijdrage leveren.

Het feit dat je in de minor studenten uit allerlei vakgebieden ontmoet, is ook heel waardevol. Waar ik tijdens discussies wat meer kon uitleggen over de technische ontwikkelkant van AI, leerde ik zelf weer bijvoorbeeld over de werking van een bestuurskundig raamwerk, of over veiligheid. Al die vakgebieden door elkaar, dat leverde hele waardevolle samenwerking op. Ik zou deze interdisciplinaire minor zeker aanraden bij andere studenten, ook als je denkt dat AI weinig invloed heeft op jouw studie. Want AI heeft echt invloed op élk vakgebied.’

‘Als je eenmaal in AI duikt, kun je niet meer stoppen met erover denken’

Mauricio Bussink Terán, derdejaars bachelorstudent Filosofie:

‘Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte minor kwam ik deze tegen, hij sloot perfect op mijn wensen aan. De opkomst van AI is waarschijnlijk is belangrijkste ontwikkeling van de komende tijd, en ik wist er nog helemaal niets van af. Meteen vanaf het begin sloot de minor goed aan op mijn studie, omdat het eerste vak ging over filosofie, beleid en ethiek rondom AI. Ik besefte me dat veel vraagstukken over AI eigenlijk draaien over de meest fundamentele vragen binnen de filosofie, en dat AI een nieuwe invalshoek toevoegt aan die vragen. Kan een machine bijvoorbeeld zelf denken, bedoelingen hebben, of een bewustzijn? Hoe kunnen we zo’n machine ontwikkelen, hoe moeten we er vervolgens mee omgaan? Is de machine, moreel gezien, gelijk aan de mens? Sommige dingen die ik hoorde zijn ook direct van toepassing op mijn bachelorscriptie die ik ga schrijven over hoe het menselijk brein informatie aanleert en opslaat.

Ik raad de minor aan voor alle studenten vanwege alle waardevolle inzichten die je krijgt op gebied van AI. Veel mensen zien bijvoorbeeld AI als iets abstracts. Maar alle rekenkracht achter AI, alle systemen, dat wordt allemaal gemaakt met behulp van rauwe materialen. Ontwikkelingslanden en arbeiders worden geëxploiteerd om die materialen te winnen, het kost veel grondstoffen. Iedereen zou op z’n minst een ruw beeld moeten hebben van wat er allemaal gebeurt, van wat AI is en waar het vandaan komt. Verder waren alle docenten erg bevlogen over het onderwerp en de gevolgen ervan voor hun eigen vakgebied. Dat snap ik heel goed. Als je eenmaal in AI duikt, kun je niet meer stoppen met erover denken.’

Studeer je aan de Universiteit Leiden en wil je meer weten over deze minor? Kijk dan hier.