Protest in Wijnhavengebouw ten einde

Het is weer rustig in en rond het Wijnhavengebouw op de Campus Den Haag. Eerder vandaag was de locatie het tafereel van een groot pro-Palestina protest. Colleges werden afgelast. Uiteindelijk heeft iedereen vrijwillig het gebouw verlaten.

Rond 13.30 uur ging een groep van enkele honderden mensen het gebouw aan de Wijnhaven van Campus Den Haag binnen. Daar scandeerden zij leuzen en sloten de nooduitgangen af. Omdat de veiligheid van alle aanwezigen in het gebouw hierdoor in het geding kwam, besloot de Universiteit Leiden om het pand te sluiten. Iedereen werd verzocht om het gebouw rustig te verlaten.

Een aanzienlijke groep weigerde hier gehoor aan te geven. Zij eisten onder andere dat de universiteit de banden met Israëlische universiteiten zou verbreken. Eerder die dag hadden bestuurders van de universiteit al een gesprek over dit onderwerp gevoerd met vertegenwoordigers van Students for Palestine en Leiden Scholars for Palestine. Daar heeft de universiteit uitgelegd welk voorgenomen beleid zij ten aanzien van de Israëlische universiteiten ontwikkeld heeft. Er is toen afgesproken dat de universiteit hier de volgende dag over zou communiceren.

Nauwe contacten
Gedurende de hele middag is er contact geweest tussen medewerkers van de universiteit en vertegenwoordigers van de groep. Tegelijkertijd stond de universiteit in nauw contact met de driehoek (burgemeester, openbaar ministerie en politie). De Raad van Toezicht en de Universiteitsraad zijn gedurende de dag ook regelmatig geïnformeerd.

De gesprekken met de studenten lijken hun vruchten te hebben afgeworpen: aan het begin van de avond hadden de meeste mensen Wijnhaven uit eigen beweging verlaten. De universiteit had aangekondigd dat het gebouw om 19.30 uur leeg moest zijn. Ook de laatste actievoerders hebben hier gehoor aan gegeven.

Wijnhaven morgen weer gewoon open
Morgen is Wijnhaven weer gewoon open en zijn er colleges. Studenten en medewerkers die op Wijnhaven studeren of werken hebben nazorg aangeboden kregen. Dit vindt tussen 10.00 en 12.00 uur plaats in de Beehive in Den Haag.