Regels over werk en stage

Heb je een studentenverblijfsvergunning en wil je graag werken of stage lopen tijdens je studie? Bekijk met welke regels je rekening moet houden.

Werken

Als je een studentverblijfsvergunning hebt, mag je werken naast je studie. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

• Je mag maximaal 16 uur per week werken, of fulltime in de maanden juni, juli en augustus – niet allebei.
  • Je werkgever moet een werkvergunning voor jou aanvragen. Vraag om een kopie voor je eigen administratie.

Stage

Als je stage wilt lopen tijdens je studie, moet je de standaard stageovereenkomst invullen. Dit document moet door jou, het stagebedrijf en je opleidingscoördinator worden ondertekend.

Meer informatie over stage lopen vind je op de pagina Stage en onderzoek.

Verzekering

Zodra je gaat werken – al is het maar voor één dag – moet je je internationale studentenverzekering omzetten in een Nederlandse basisverzekering. Dit geldt ook voor betaalde stages. Lees meer op de pagina over verzekeringen (in het Engels).

Spreekuur visa/verblijfsvergunningen

Heb je een vraag over je verblijfsvergunning? Kom langs tijdens het spreekuur visa/verblijfsvergunning - zie contactgegevens.

Meer informatie

Bezoek de website Study in Holland of download de flyer over werken tijdens je studie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (beide in het Engels).