Kunst en cultuur | Studium Generale

NSO lezing en concert ‘Laat je horen!’

maandag 12 februari 2024
Bezoekadres
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
019 en daarna Stadsgehoorzaal

NSO lezing door Hein van Eekert

Hein van Eekert is presentator van het programma NTR Operalive op NPO Klassiek en mede-presentator van Klassik Forum op WDR3. Daarnaast valt hij in bij andere programma’s van NPO Klassiek. Hij schrijft concerttoelichtingen en cd-boekjes en
houdt lezingen en inleidingen bij voorstellingen en concerten.

19.00-19.45 uur
Lipsiusgebouw, zaal 019
Cleveringaplaats 1
Leiden
Iedereen welkom! Gratis entree.

NSO concert ‘Laat je horen!’

Het Nederlands Studenten Orkest is een landelijk projectorkest dat sinds 1952 elk jaar opnieuw wordt samengesteld uit enthousiaste studenten die naast hun studie op hoog niveau klassieke muziek maken. In februari leggen ze een maand hun studie stil om met een uniek programma door het land te toeren.
Op het programma staat de 5e symfonie van Gustav Mahler met voor de pauze een nieuw stuk dat door Sílvia Lanao speciaal voor NSO ‘24 is gecomponeerd. In deze opdrachtcompositie zijn liederen van niemand minder dan de vrouw van Gustav, Alma Mahler, verwerkt die gezongen worden door sopraan Lilian Farahani. Het orkest staat onder leiding van Frans-Aert Burghgraef.
De concertreeks van NSO ‘24 staat in het teken van ‘Laat je horen!’, een thema dat ervoor pleit dat ieders geluid gehoord mag worden. In de klassieke muziek is dat niet altijd het geval geweest. Zo mocht Alma van Gustav niet meer componeren toen ze met elkaar trouwden. Het Nederlands Studenten Orkest laat haar muziek nu wél horen en spreekt zich uit voor meer gendergelijkheid in de klassieke muziek.

20.15-22.30 uur
Stadsgehoorzaal, Grote Zaal
Breestraat 60
Leiden