Lezing | Studium Generale

De geschiedenis van het Perzische Boek der Koningen

dinsdag 23 april 2024
Serie
Midden-Oosterse handschriften en hun schat aan kennis
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
019 en online

Tekst en context van het geïllustreerde Shahnama-handschrift Or. 494 in de Leidse Universiteitsbibliotheek

Het Shahnama of Boek der Koningen is één van de bekendste werken uit de Perzische literatuur. Het omvangrijke epos in verzen is meer dan duizend jaar geleden geschreven, maar tot op de dag van vandaag springlevend in de Perzisch-talige wereld, met name in Iran, Afghanistan en Tadjikistan. In de Leidse UB bevindt zich een bijzonder exemplaar van dit werk, een geïllustreerd handschrift uit de vijftiende eeuw gemaakt in de Iraanse stad Shiraz. Aan de hand van dit unieke handschrift maken we kennis met de rijke en fascinerende wereld van het Shahnama en gaan we in op de rol van poëzie en materiële cultuur in de politieke geschiedenis van het Midden-Oosten.

Lees meer, aanmelden en livestreams