Alumni-activiteit | Lezing

Arts-patiëntgesprekken als discussies: de talige kant van medische besluitvorming

donderdag 20 juni 2024
Serie
Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden
Bezoekadres
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal

Livestream

Dit evenement wordt gelivestreamd. De link hiervoor wordt later beschikbaar gemaakt op deze pagina.

De laatste lezing in de voorjaarsreeks van Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden, wordt gegeven door Dr. Roosmaryn Pilgram. Aanmelden kan via de button onderaan.

Over de lezing

Arts-patiëntgesprekken zijn de afgelopen decennia flink veranderd. In plaats van ‘Zegt u het maar, dokter’ raadplegen patiënten nu vaak eerst ‘dokter Google’ voordat ze een arts bezoeken. Daarnaast worden gezondheidsprofessionals aangespoord om patiënten zo veel mogelijk te betrekken bij het medische besluitvormingsproces. Een behandelplan komt idealiter tot stand door middel van ‘gedeelde besluitvorming’, een proces waarin de patiënt en arts samen de voors en tegens van behandelingen afwegen en samen voor een bepaalde behandeling kiezen. Kortom: in arts-patiëntgesprekken is er een steeds grotere rol weggelegd voor (kritische) vragen, argumentatie en discussie.

Medische interacties lenen zich hierdoor bij uitstek voor een analyse vanuit talig oogpunt: hoe uiten patiënten zich als ze twijfelen aan voorstellen van de arts? Welke rol speelt de medische autoriteit van de arts in dit soort gesprekken? En hoe om te gaan met ambigue gespreksbijdragen? In deze Letter en Geest-lezing bespreekt neerlandica Roosmaryn Pilgram hoe de Taalbeheersing, en in het bijzonder de argumentatieleer, helpt om grip te krijgen op medische interacties.

Over de spreker

Roosmaryn Pilgrams onderzoek richt zich op argumentatie in gezondheidscommunicatie. In 2015 promoveerde zij aan de UvA op argumentatieve discussies in medische consultaties. Aan de Universiteit Leiden geeft Pilgram onder andere college over argumentatie, retoriek en spraakcommunicatie.