Presentatie

Vier de academische vrijheid en draag haar uit! Presentatie rapport ‘Academische vrijheid, een Leidse lijn’

maandag 17 juni 2024
Faculty Club

Op 17 juni wordt het rapport Academische vrijheid, een Leidse lijn gepresenteerd.

Wat betekent academische vrijheid in deze tijd en wat kunnen de universiteit en de academische gemeenschap doen om haar te koesteren? Over deze en meer vragen heeft het Kernteam Academische Vrijheid zich de afgelopen tijd gebogen. Via gesprekken en dialogen is het team tot aanbevelingen gekomen voor een ‘Leidse lijn’ inzake academische vrijheid. Op 17 juni presenteert het kernteam zijn rapport aan de opdrachtgever, rector magnificus Hester Bijl.

Tijdens de bijeenkomst zullen ook Pauline Vincenten, voorzitter van de Universiteitsraad, vertegenwoordigers van het Leids Universitair Studenten Platform en Young Academy Leiden en universitair hoofddocent Vasiliki Kosta reflecteren op het rapport. Aansluitend is er ruimte voor discussie met de aanwezigen.

Datum: 17 juni 2024
Locatie: Faculty club
Tijdstip: 15 uur

Medewerkers en studenten van Universiteit Leiden zijn van harte welkom om aanwezig te zijn. Je kunt je aanmelden via deze link. Ook collega’s van andere kennisinstellingen en media zijn welkom bij deze presentatie.

Totstandkoming van het rapport

Het kernteam ging in opdracht van de rector bijna twee jaar geleden aan de slag met de volgende deelvragen:

1. Wat betekent academische vrijheid voor studenten en medewerkers van Universiteit Leiden?
  2. Hoe ervaart onze academische gemeenschap de academische vrijheid – of het gebrek c.q. de grenzen daaraan?
  3. In hoeverre staat de academische vrijheid in Leiden onder druk? Door wie of wat precies?
  4. Welke best practices (‘Leidse lijn’) zou de universiteit ter bevordering van de academische vrijheid kunnen stimuleren of ontwikkelen?

Door middel van een serie ‘2P-gesprekken’ (gesprekken over principes en pijnpunten) en dialogen en bijeenkomsten over academische vrijheid is het kernteam op zoek gegaan naar antwoorden op deze vragen.

Inhoud rapport

De 2P-gesprekken en dialogen gaven inzicht in het belang van academische vrijheid en wat men er wel en niet onder verstaat. Ook lieten ze zien dat academische vrijheid op diverse plekken binnen de universiteit onder druk staat. Op basis van de bevindingen doet het kernteam drie belangrijke aanbevelingen die samen een Leidse lijn vormen: a) zorg voor meer inzicht in het begrip academische vrijheid, b) maak academische vrijheid doorlopend onderwerp van gesprek, c) beoefen academische vrijheid proactief. Academische vrijheid moeten we vieren.

Het kernteam bestaat uit: Frits van der Meer, Sense Jan van der Molen, Jannemieke Ouwerkerk, Herman Paul en Martine de Vries.