Van kikkerbillenbijter tot zanddakje: volop media-aandacht voor insecten

Van het Jeugdjournaal tot Omroep Max en de Avondshow van Arjen Lubach: overal waren insecten. Dat kwam door de publiekswedstrijd Insect van het jaar, mede bedacht door de Leidse evolutiebioloog Menno Schilthuizen.

Een slimme constructie was het. Vijf genomineerde insecten hadden elk een BN'er als ambassadeur. Zo kregen het zanddakje, de waterschorpioen, de grootschrijver, de kikkerbillenbijter en de veenmol veel aandacht.

Verrassend weinig aandacht

Waarom is dat zo belangrijk? Hoogleraar Kenmerkevolutie en Biodiversiteit aan de Universiteit Leiden Menno Schilthuizen zegt in de samenwerkende regionale kranten: 'In een tijd waarin de biodiversiteit onder druk staat, is er verrassend weinig aandacht voor de diergroep die het grootste deel van de Nederlandse biodiversiteit voor zijn rekening neemt: de insecten.'

Intrigerende weetjes en humor

Daar deed deze wedstrijd absoluut iets aan. Met intrigerende weetjes en humor probeerden de BN'ers het publiek te verleiden te stemmen op hún insect. Leuk om te weten dat er een kikkerbillenbijter bestaat: een mug die geen mensen steekt maar kikkers. Of dat veenmollen prachtig zingen om vrouwtjes te lokken.

Waren het die speciale eigenschappen of de uitzending van Lubach?

Tot 7 april konden mensen stemmen. De waterschorpioen werd insect van het jaar 2022. Het is geen schorpioen, maar een wants. Hij lijkt op een schorpioen door de buis aan zijn achterlijf waardoor hij ademhaalt terwijl hij net onder water zit. Maar of het nu die speciale eigenschappen waren die het diertje de winst bezorgden? Of toch het pleidooi van cabaretier Pieter Derks in de veelbekeken Avondshow van Arjen Lubach. In elk geval kreeg het beestje ruim de helft van de stemmen.

Lees deze items over de insectenverkiezing:
> Jeugdjournaal, 9 april
De waterschorpioen is insect van het jaar 2022
> Omroep Max, 8 april
Welk insect wordt ‘Insect van het Jaar’? Breng uw stem uit!
> Zeven regionale dagbladen, 9 april
Vanaf vandaag kent iedereen de kikkerbillenbijter

Tekst: Rianne Lindhout
Beeld: Pixabay