Veel media-aandacht voor Leids onderzoek naar inkomensongelijkheid

In opdracht van de FNV deden Egbert Jongen en Heike Vethaak van de Universiteit Leiden onderzoek naar de inkomensverdeling van de afgelopen veertig jaar. Landelijke media hebben veel aandacht gegeven aan het onderzoek.

‘Welvaartsgroei vooral te danken aan werkende vrouwen’ en ‘Vrouwen houden inkomen aan de onderkant op peil’. Zo luidden de koppen van De Telegraaf en het Nederlands Dagblad respectievelijk. Jongen en Vethaak concludeerden in hun rapport dat de inkomensongelijkheid de afgelopen veertig jaar wel is toegenomen, maar vooral minder sterk uitviel doordat vrouwen in lagere inkomensgroepen meer zijn gaan werken. Ondertussen is het inkomen van mannen de afgelopen veertig jaar maar weinig gegroeid.

‘Voor mannen werd Nederland dus wél ongelijker’, concludeert columnist Marike Stellinga in NRC. 'Het is zo’n debat waarin deskundigen elkaar al jaren om de oren slaan met statistieken. De een zegt: Nederland is nog steeds een heel gelijk land. Terwijl de ander weet: welnee! Nederland is een steeds ongelijker land. Een gemiddeld mens raakt er duizelig van. Als in zo’n debat een onderzoeker van ongelijkheid zijn visie bijstelt, spitst iedereen zijn oren. Egbert Jongen is die onderzoeker.'

Ze vervolgt: 'Twee jaar geleden concludeerde Jongen in een grote studie samen met collega’s dat de inkomensongelijkheid in Nederland nauwelijks was gegroeid. Nu constateert hij: dat klopt voor Nederland als geheel, maar niet voor mannen in de werkzame leeftijd. Binnen die groep nam de ongelijkheid tussen 1981 en 2021 sterk toe.'

Een overzicht van de media die over het onderzoek hebben bericht:

Nu.nl

NRC column

NRC artikel

RTL Nieuws

De Telegraaf

Nederlands Dagblad

Mare

Trouw

De Groene

De Jortcast

Stille wateren hebben diepe gronden

Jongen en Vethaak analyseerden voor de periode 1981-2021 de verdeling van het gestandaardiseerd besteedbaar huishoudinkomen van personen in Nederland tussen de 25 en 60 jaar en de onderliggende factoren die daarop invloed hebben, zoals de samenstelling van huishoudens en de verschillen in de inkomens en arbeidsparticipatie van mannen en vrouwen. Zie het rapport ‘Stille wateren hebben diepe gronden - Een analyse van de inkomensverdeling en haar determinanten over de afgelopen veertig jaar’.

Foto door Mathieu Stern via Unsplash.