Thijs Porck in diverse media over ‘gevonden stukjes manuscript’

In het Regionaal Archief in Alkmaar werd in de rug van een zeventiende-eeuws boek stukjes perkament gevonden die van een elfde-eeuws psalmenboek bleken te zijn. Universitair docent Thijs Porck bevestigde de vondst en sprak erover in verschillende media.

Dat oud perkament werd gebruikt als versteviging van boekenruggen was al bekend, maar er zijn twee bijzondere dingen aan deze gevonden fragmenten, vertelt Porck. ‘Deze stukken bevatten een nieuw woord: ‘gewændunga’, wat zoveel als ‘beweging’ betekent.

De tweede bijzonderheid is de herkomst van de fragmenten en hoe deze in Leiden terecht zouden zijn gekomen. ‘Een van de theorieën is dat het afkomstig is uit het psalmenboek van de Angelsaksische prinses Gunhilde, die in de tweede helft van de elfde eeuw van Engeland naar het Europese vasteland vluchtte’, vertelt Porck. ‘Zeker weten doen we het niet, maar het is wel een geweldig verhaal’.

Meer weten?

Lees meer over het elfde-eeuwse psalmenboek in de artikelen van NRC, Alkmaar Centraal, NH Nieuws, en het Noords-Hollands Dagblad. Er is ook een interview verschenen in het Leidsch Dagblad, en een reportage in het Nederlands Dagblad. Het nieuws heeft tevens het buitenland bereikt, met een artikel en interview in het Amerikaanse weekblad Newsweek en een reportage in het Franse magazine Geo.