Is Nederland voorbereid op de nieuwe technieken van buitenlandse inlichtingendiensten?

De Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten hebben de bevoegheid om internetverkeer af te tappen, echter heeft de toetsingscommissie dit onderdeel nog nooit goedgekeurd. Willemijn Aerdts, promovendus bij Institute Security and Global Affairs, vertelt bij BNR over de nieuwe tijdelijke wet voor de AIVD en MIVD.

In Nederland is er een inlichtingenwet die in 2018 is aangenomen, maar deze is nog niet volledig ingezet. In de wet staat dat de inlichtingendiensten de bevoegdheid hebben om internetverkeer af te tappen, maar dit onderdeel heeft de toetsingscommissie nog nooit goedgekeurd. Deze bevoegdheid is van belang om de constant veranderende tactieken van spionnen en cyberaanvallen te kunnen tegengaan. Volgens Aerdts is het ontzettend belangrijk dat bevoegdheden die aan de diensten worden gegeven, worden omkleed met voldoende waarborging en toezicht, waardoor er altijd mensen kunnen meekijken en kunnen beoordelen wanneer het ingezette middel proportioneel en subsidiair is.

Vergeleken met andere landen is het toezichtsysteem in Nederland zeer uitgebreid, en juist met deze nieuwe wet wordt dat nog gerichter ingezet. Een aanvulling in de nieuwe wet is een extra fase waarin je eerst kunt zien wat je op dit stukje internet kan zien, voordat je daadwerkelijk gaat tappen. Aerdts vertelt dat in vergelijking met andere landen 'onze tegenstanders niet met een wet te maken hebben, niet hebben gehoord van toezicht, en burgerrechtenbescherming niet bestaat. Het is een spanningsveld tussen dictatuur en de democratische staat'.

Volgens Aerdts onderschatten de Nederlandse inlichtingen- & veiligheidsdiensten het gevaar van buitenlandse diensten niet, in tegenstelling tot de Nederlandse bevolking, commerciële bedrijven en andere delen van de overheid, zoals bijvoorbeeld universiteiten, die hier juist nog wel naïef in zijn. Dit heeft vooral te maken met of iemand of een bedrijf interessant is voor buitenlandse diensten, zoals bedrijven in de hoogwaardige technologische industrie. Verder heeft Nederland ook genoeg internationale organisaties, zoals de aanwezigheid van OPCW en ICC.

Luister het hele fragement op de website van BNR