Rotstekeningen bedreigt door mogelijke komst steengroeve

In Noorwegen bij het plaatsje Vingen zijn door de jaren heen op een paar vierkante kilometer meer dan 2.200 tekeningen gevonden en is dus ook het grootste en belangrijkste gebied in Noord-Europa met rotstekeningen. Universitair hoofddocent archeologie, verbonden aan het universiteitsmuseum van Bergen, Trond Lødøen, is ervan overtuigd dat ze nog lang niet alle tekeningen gevonden hebben.

Maar het Nederlandse bedrijf Bontrup gooit mogelijk roet in het eten. Het bedrijf heeft al een steengroeve in dit gebied, maar is van plan een tweede groeve en bijbehorende infrastructuur aan te leggen. En hoewel de huidige rotstekeningen niet zullen verdwijnen, wordt de omgeving wel aangetast.

Onder andere Luc Amkreutz, bijzonder hoogleraar publieksarcheologie aan de Universiteit Leiden, reageert op deze plannen: „Je ruilt het culturele erfgoed en de langetermijnwaarden van de hele gemeenschap in voor de kortetermijnperspectieven en -belangen van enkelen.”

Lees het volledige artikel op de website van de NRC. (€)