Zaait Rusland onzekerheid binnen de Nederlandse politiek?

Willemijn Aerdts, promovendus bij het Institute Security and Global Affairs, vertelt bij Op1 over mogelijke Russische inmenging in de politiek naar aanleiding van het bericht van de Tsjechische geheime dienst over mogelijke cashbetalingen vanuit Rusland aan Nederlandse politici.

Op dit moment willen de Tsjechen niet meer informatie bekend maken, en aangezien zij de inlichtingen hebben gevonden mogen anderen deze informatie ook niet zonder hun toestemming delen.Hugo de Jonge, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, kan dus niet zeggen of hij überhaupt informatie van de Tsjechische dienst heeft gehad en zo ja, wat daar dan in staat. Aerdts geeft aan dat dit met bronbescherming te maken heeft: ‘Mogelijk zijn er maar een paar mensen die dat gedaan kunnen hebben. En we weten hoe Russen met mensen omgaan.’ Volgens Aerdts is die bronbescherming dus ontzettend belangrijk en daarom stelt ze dat je daar niet te makkelijk over kan doen.

Ook noemt Aerdts dat Rusland een hele lange historie heeft van het proberen te beïnvloeden van verkiezingen. Een deel van dat effect is al bereikt: doordat er nu twijfel wordt gezaaid, vragen politici zich meer af met wie ze te maken hebben en het debat wordt nu ook bij Op1 aan tafel besproken. De discussie wordt dus steeds actueler en daarom vindt Aerdts het ook goed om het er met elkaar over te hebben. Volgens haar kan het ook een van de redenen zijn voor onze eigen inlichtingendiensten om toch iets naar buiten te brengen: ‘Bijvoorbeeld omdat het dan een afschrikwekkende werking kan hebben, al hoewel ik niet denk dat Rusland nu bang is.’

Aerdts bespreekt daarnaast de positie van de Tweede Kamer, want die spreekt zijn eigen regels af: wat doen ze op het moment dat Kamerleden hun financiering niet openbaar maken? Andere landen zijn daar soms wel strenger in. De Tweede Kamer zou dit zelf nog kunnen gaan besluiten.

Bekijk de uitzending van Op1 hier.