Facilitair

Maak gebruik van de stilteruimte in het KOG tijdens de Ramadan

14 maart 2024

De Ramadan is aangebroken: een maand vol bezinning, reflectie en saamhorigheid voor moslims over de hele wereld.

Wat is de Ramadan?

De Ramadan is de negende maand van de islamitische kalender en is voor moslims wereldwijd een belangrijke periode van vasten, gebed en bezinning. Tijdens deze maand onthouden moslims zich vanaf de dageraad tot zonsondergang van eten en drinken. Na zonsondergang wordt het vasten gebroken met een gezamenlijke maaltijd, ook wel ‘iftar’ genoemd. Moslims vasten tijdens de Ramadan als een manier om dichter bij God te komen en hun discipline en zelfbeheersing te vergroten. Het vasten wordt gezien als een manier om zichzelf te zuiveren van zonden en slechte gewoonten en om te reflecteren op hun spirituele en emotionele toestand.  Voor veel moslims is de Ramadan ook een tijd van sociale gelijkheid, waarin degenen die het minder hebben dan anderen, worden ondersteund. Het vasten biedt de mogelijkheid om empathie te tonen en te begrijpen hoe het voelt om honger te hebben en in armoede te leven. Een bijzondere tijd van spirituele groei en verbinding.

Waar kun je terecht?

Wist je dat de Faculteit der Rechtsgeleerdheid een stilteruimte heeft? Deze ruimte bevindt zich in B0.42 en is elke dag beschikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een rustige plek. Je kunt hier ook gebruik van maken tijdens de Ramadan, een ideale plek om in alle rust en privacy te bidden.

De faculteit wenst haar medewerkers en studenten een fijne Ramadan: Ramadan Mubarak!