Laatste kans: Gratis HPV-vaccinatie zonder afspraak in Plexus

14 mei 2024

Op 22, 23, 29 en 30 mei 2024 opent Hecht GGD Hollands Midden voor de allerlaatste keer een HPV-priklocatie in universitair studentencentrum Plexus. Studenten kunnen daar zonder afspraak, makkelijk en dichtbij een gratis HPV-prik halen. Ook internationale studenten zijn welkom. De HPV-prik is voor iedereen geboren tussen 1996 en 2003 die nog niet (volledig) is gevaccineerd. Het is de laatste kans om de HPV-prik gratis te krijgen. Vanaf 1 juni 2024 is de prik niet meer gratis voor jongvolwassenen.

HPV-vaccinatie beschermt tegen verschillende soorten kanker. Voor een langdurige bescherming heb je 2 prikken nodig met minimaal 5 maanden ertussen. Wie geboren is tussen 1996 en 2003 kon de HPV-vaccinatie in 2023 gratis krijgen. Heb je het niet gered om je tweede prik in 2023 te halen? Dan heb je tot en met 31 mei 2024 de tijd om de vaccinatieserie gratis af te maken. Bij Hecht GGD Hollands Midden kun je nog tot en met 30 mei een gratis HPV-prik krijgen, bij andere GGD-en tot en met 31 mei.

Waar en wanneer

De prik haal je in Studentencentrum Plexus, Kaiserstraat 25 Leiden op de volgende dagen:

• Woensdag 22 mei,
  • Donderdag 23 mei
  • Woensdag 29 mei
  • Donderdag 30 mei

Alle dagen kun je de prik halen tussen 17.30 tot 20.00 uur. Je kunt zonder afspraak binnenlopen. Neem je ID mee, want: zonder ID geen prik!

Uitzonderingen

Was er een omstandigheid waardoor je de eerste HPV-prik niet hebt kunnen halen in 2023? Bel dan 088 - 308 36 37. Samen kijken we naar de eventuele mogelijkheden. Ben je geboren in 2004 of later? Bekijk dan meer informatie over HPV-vaccinatie.

80% krijgt HPV

Het HPV-virus kan op latere leeftijd kanker veroorzaken aan de mond- en keelholte, anus, penis, vagina, schaamlippen en baarmoederhals. Wist je dat 8 van de 10 mensen in hun leven besmet raken met het HPV-virus? Je kunt dit virus krijgen door seks met iemand die besmet is, maar ook door aanraking met handen, huid of mond. Ook als je al seksueel actief bent, is vaccineren zinvol. De HPV-vaccinatie beschermt tegen toekomstige besmettingen. De werking van het HPV-vaccin wordt continu onderzocht, blijvende bijwerkingen zijn daarbij niet gevonden.

Meer informatie

Meer informatie vind je op de website van de GGD. Hierop vind je ook onze andere HPV-vaccinatielocaties voor jongvolwassenen.

Voor wie nog twijfelt over HPV-vaccinatie is er de HPV keuzehulp.