Organisatie

Marga Sikkema-de Jong benoemd op nieuwe leerstoel Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld

9 april 2024

De Universiteit Leiden benoemt dr. Marga Sikkema-de Jong per 1 maart 2024 tot hoogleraar Onderwijs en Opvoeding in een Digitale Wereld bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen. Onderzoek binnen de leerstoel zal gericht zijn op kansen en risico’s van nieuwe technologie voor onderwijs en opvoeding. De complexiteit van digitale technologie en de snelheid waarmee die zich ontwikkelt, leidt tot vragen over de betekenis ervan voor mens en samenleving.

• In hoeverre kan technologie een bijdrage leveren aan het oplossen van de problemen in het onderwijs?
  • Hoe kunnen kinderen veilig en gezond ontwikkelen in een wereld waarin ‘echt’ steeds moeilijker te onderscheiden is van ‘onecht’?
  • Wat doet dehumanisering met de sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren?

Als hoogleraar zal Marga Sikkema-de Jong zich bezig gaan houden met deze en aanverwante vragen en zal zij bijdragen aan het wetenschappelijke en maatschappelijke debat over deze onderwerpen.