Honours Class geneeskunde: eerst eten, dan voedsel

Voorafgaand aan de Honours Class geneeskunde, om 17:30 uur, zitten de studenten aan een welvoorziene broodmaaltijd. Toepasselijk, want het onderwerp van vandaag is voedselkwaliteit en de ongelijke verdeling van voedsel over de wereld.

Opvallende feiten

Als de bijeenkomst op 25 maart ongeveer twee uur bezig is, geven de studenten Peter Brinkman en Jeffrey Durieux een korte presentatie met daarin enkele opvallende feiten omtrent ons voedsel. Dat we van varkens maar 50% opeten bijvoorbeeld. De andere helft komt terecht in zeep, Chinees porselein, tandpasta, borstels, gelatine en nog 180 andere producten die we niet associëren met dierlijke componenten.

Metabolic Disorder: Identifying Global Solutions for Medical Problems, zo heet deze Honours Class van het LUMC, waarvan het college deel uitmaakt. De Class is georganiseerd door de hoogleraren Joke Meijer (LUMC) en Huub de Groot (Wiskunde en Natuurwetenschappen). In acht bijeenkomsten van drie uur wordt het onderwerp vanuit verschillende disciplines belicht.

Psychologiestudent Peter Brinkman geeft samen met medestudent Jeffrey Durieux een presentatie

Uit de comfortzone

Brinkman en Durieux studeren allebei Psychologie, wat doen ze in de Honours Class geneeskunde? ‘Geïnteresseerd in het onderwerp’, zeggen ze allebei. ‘Onze studenten moeten uit hun comfortzone komen’, zei Willemien den Ouden, decaan van de Honours Academy onlangs nog. Deze twee hebben het gedaan. De eerste twee colleges van de Honours Class, met veel technische biologie, waren pittig, vinden ze. ‘Maar als je het niet meer begrijpt kun je gewoon vragen hoe het zit.’

Voedselkeurmerken

Voorafgaand aan de presentatie van de studenten heeft emeritus hoogleraar Helias Udo de Haes, bioloog/milieukundige van het Instituut voor Milieuwetenschappen Leiden, een college gegeven: ‘De rol van certificering van landbouw en voedsel voor mens en milieu.’ In een helder betoog legt hij uit wat voor keurmerken er zijn op het gebied van voedsel(ketens), en waar ze voor staan: gaat het om een eigen claim van een bedrijf, of om een met onafhankelijke controles gewaarborgd keurmerk? Langzaamaan zoomt hij in op de biologische landbouw: is die wel zo goed? Redelijk, maar het kan beter én het is onmogelijk de gehele wereldbevolking op biologische wijze te voeden. Udo de Haes zet zijn kaarten uiteindelijk op duurzame landbouw. Met een gecertificeerd keurmerk, dat wel.

Discussiestellingen

De studenten – vijftien vrouwen en drie mannen - geven na ruim twee uur nog nauwelijks de indruk van vermoeidheid; er blijven vragen komen. Maar de warme ruimte zonder ramen – toch de conferentiezaal van de Raad van Bestuur van het LUMC – vraagt om een pauze. Daarna gaat het weer voort. Er is zelfs tegen het eind nog genoeg energie voor de discussiestellingen van de twee studenten. Zoals: ‘Het welzijn van de planeet is belangrijker dan onze gezondheid.’ De discussie is levendig en reëel.