Honoursstudenten klaargestoomd voor de professionele wereld

Dinsdag 28 januari verzamelden de tweedejaars studenten van het Honourstraject Sociale Wetenschappen zich bij de Oude Sterrewacht. Hier vond een congres plaats dat bestond uit een interessante lezing en verschillende leerzame workshops, gegeven door mensen die veel ervaring hebben in het zakenleven. Dit congres was geheel bedacht en georganiseerd door een aantal honoursstudenten en maakte deel uit van het Honours College curriculum. Doel van dit congres was om de nieuwsgierige Honoursstudenten klaar te stomen voor de professionele wereld.

Motivatie en ambitie

‘Is een Honoursstudent intelligenter dan een normale student?’ Deze vraag werd in de ochtend van het congres aan de Honoursstudenten gesteld door Jessy van den Boogaard, consultant bij trainings- en adviesbureau SBI. Van den Boogaard gaf het woord aan de studenten en al snel ontstond er een discussie. De meerderheid vond dat het niet zozeer intelligentie is die Honoursstudenten van de andere studenten onderscheidt, maar eerder hun buitengewone motivatie en ambitie.

Dat deze studenten het Honours College volgen en daarnaast hoge cijfers halen voor hun studie is op zich al een hele prestatie, maar voor velen van hen is dit niet genoeg. Zo zijn er veel Honoursstudenten die een extra studie volgen, werken naast hun studie, of het allebei doen

Aan de voeten

’s Middags werd de aandacht gericht op een toekomstige carrière. Het is van belang dat Honoursstudenten hun prestaties op papier kunnen tonen. Maar hoe moeten deze studenten hun ambitie vertalen naar een goed cv? Hierover werd een zeer inspirerende workshop gegeven door Matthijs van der Linden, recruiter bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) in Den Haag.

Bij het zoeken naar een baan is je cv vaak een doorslaggevende factor. Mensen met een interessant cv worden er eerder eruit gepikt. Tenzij je iemand kent die jou een kans wil geven. Ruud van Hecke, rayon-directeur Haarlemmermeer bij Rabobank Regio Schiphol, gaf tips over netwerken: ‘Luister vooral naar de ander en spreek zelf niet te veel’.

Het congres werd afgesloten met lessen in onderhandelen van medewerkers van de 'Unrepresented Nations and People Organizations' (UNPO). Met inzicht in een goed cv, netwerken en onderhandelen ligt de professionele wereld aan de voeten van deze Honoursstudenten.

(23 februari 2014/Kim Hijne)