Kansen pakken waar ze zich voor doen

Een feestelijke uitreiking voor de studenten van het Honours College (HC) vond vrijdag 14 november plaats in de Marekerk in Leiden. Naast het uitreiken van de welverdiende certificaten laten enkele studenten zelf horen wat dit programma heeft bijgedragen aan hun leven en studie.

Trots

`Imagination is more important than knowledge`, deze uitspraak van Einstein geeft vice-rector magnificus Simone Buitendijk mee aan de studenten die afgelopen vrijdag een honourscertificaat in ontvangst mochten nemen. Het HC biedt studenten die naast hun reguliere programma nog meer willen, de mogelijkheid om hun creativiteit volledig te benutten in een rol in onze samenleving. Jonge mensen met een visie en nieuwsgierigheid  en mogelijk de nieuwe generatie leiders van de toekomst. Ze is erg trots en vindt de uitreiking een van de hoogtepunten van het academisch jaar. `Het gaat niet om extra studiepunten, maar om een verbinding met de samenleving.`

Buitenland

`Een bijzonder studentenbestaan en kansen pakken waar ze zich voor doen`, dit is wat Martijn Oei (HC Bèta & Life sciences) heeft geleerd in zijn jaren bij het Honours College. Tijdens zijn bachelor Natuur- en Sterrenkunde heeft hij al veel van het buitenland gezien dankzij het programma. Zo heeft hij een bezoek gebracht aan de VN en CERN  in Genève, is hij naar Taiwan en Shanghai geweest en heeft hij kennis gemaakt met geologie in Normandië. `Het Honours College biedt toegang tot grote organisaties die normaal abstract en onbereikbaar zijn.

Nieuwsgierig

Ook Suzanne van de Groep (HC Sociale Wetenschappen) heeft mooie ervaringen overgehouden aan het Honours College tijdens haar bachelor Psychologie. `Door middel van je eigen nieuwsgierigheid nieuwe dingen ontdekken en in samenwerking met andere disciplines iets betekenen voor de samenleving`. Ze vindt het geweldig dat ze door het Honours College erachter is gekomen dat haar passie echt ligt in de Sociale Wetenschappen en zij wil zich hierin verder blijven ontwikkelen.

Muziek

Tussen de twee speeches van de studenten werd  een muzikaal intermezzo gespeeld door Hine van Os. Hij was honoursstudent tijdens zijn bachelor Geneeskunde en heeft dit gecombineerd met het conservatorium. Met zijn muzikale talent speelde hij achter de piano een mooi stuk van Chopin en wist hij een zaal vol blije studenten, trotse ouders, docenten en andere aanwezigen stil te krijgen en te laten genieten van dit speciale moment.

Eeuwelingen

Als laatste sprak prof.dr. Rudi Westendorp, hij wees erop dat we een cultuuromslag nodig hebben. In de complexe, dynamische maatschappij van nu passen een brede opleiding en interesse om te verkennen en zo tot nieuwe ideeën te komen. De studenten van het Honours College , die Westendorp eeuwelingen noemt  – hun generatie zal waarschijnlijk 100 worden -, kunnen laten zien dat onze levensloop anders moet worden ingericht. Het is belangrijk om naar elkaar te luisteren om zo elkaar beter te begrijpen.  Westendorp: `Het is complex, maar deze studenten hebben de kennis, laat het aan iedereen zien en ik wens jullie daarin heel veel succes!`

(17 november 2014/Aline van Vlodrop)