Meijersprijzen en scriptieprijzen uitgereikt tijdens nieuwjaarsevenement

Op het online nieuwjaarsevenement vanuit de Oude Sterrewacht zijn dinsdag 12 januari 2021 de jaarlijkse Meijersprijzen en de scriptieprijzen uitgereikt.

De Meijersprijzen worden jaarlijks uitgereikt voor het beste gepubliceerde artikel per facultair onderzoeksprogramma. Portefeuillehouder onderzoek Stefaan Van den Bogaert maakte tijdens de nieuwjaarsuitzending de volgende winnaars bekend:

Criminal Justice

Yannick van den Brink: "Young, Accused and Detained; Awful, But Lawful? Pre-Trial Detention and Children’s Rights Protection in Contemporary Western Societies"

Gepubliceerd in: Youth Justice 19(3): 238-261

Coherent Privaatrecht

Gitta Veldt: "De betekenis van Europese productnormen voor privaatrechtelijke normstelling"

Gepubliceerd in: Rechtsgeleerd Magazijn Themis 2020(1): 30-45.

Exploring the Frontiers of International Law

Jason Rudall: "Environmental Compensation in the Practice of International Courts and Tribunals"

Gepubliceerd in: Compensation for Environmental Damage Under International Law (Routledge 2020)

Effective Protective of Fundamental Rights

Eduard Fosch Villaronga: "Sex Care Robots. Exploring the potential use of sexual robot technologies for disabled and eldercare"

Gepubliceerd in: Paladyn Journal of Behavioral Robotics, 11, 1–18.

Grenzen van fiscale soevereiniteit

Esther Huiskers-Stoop: "Horizontaal belastingtoezicht: een vorm van verboden staatssteun?"

Gepubliceerd in: Maandblad Belasting Beschouwingen 88(9/33): 353-370.

Hervorming van sociale regelgeving

Philippe van Gruisen: "National Parliamentary Control and Voting in the Council of the European Union"

Gepubliceerd in: European Journal of Political Research 58(3): 981-1000

The Legitimacy and Effectiveness of Law & Governance

Reijer Passchier: "Digitalisering en de (dis)balans"

Gepubliceerd in: Trias politica, Ars Aequi 69(10): 916-927

The progression of EU law

Melanie Fink: "The Action for Damages as a Fundamental Rights Remedy: Holding Frontex Liable"

Gepubliceerd in: German Law Journal 21(3): 532-548

De winnaars werden online in de uitzending geroepen

De winnaars ontvangen een certificaat en een geldbedrag om te besteden aan hun onderzoek. Twee van deze acht winnaars werden daarnaast onderscheiden met de Van Wersch Springplankprijs, die dit jaar bestaat uit twee keer €5000 voor wetenschappelijke publicaties van actieve en getalenteerde onderzoekers op het gebied van juridisch onderzoek. De winnaars zijn Gitta Veldt en Reijer Passchier.

Het Van Wersch Springplankfonds schenkt daarnaast jaarlijks 10.000 euro aan onderzoek voor farmaceutische wetenschappen.

Egbert Koops op zoek naar de prijswinnaars

Scriptieprijzen

Ook werden de scriptieprijzen uitgereikt door hoogleraar Rechtsgeschiedenis Egbert Koops, die in zijn eigen achtertuin op jacht ging naar de beste scripties van het afgelopen jaar. Hij ontdekte de volgende winnaars, die een geldprijs winnen van repsectievelijk 1000, 800 en 600 euro. De scriptieprijzen zijn mogelijk gemaakt door Stichting Oukha.

1e prijs: mevr. S. (Sarah) Deaney (mr.dr. J.H.M. Huijts)
“De schaduwzijde van het planschaderecht”
2e prijs: mevr. E.S. (Eline) van Slijpe (prof.mr.drs. W. den Ouden)
“De hoorplicht in de Awb: EU-recht proof?”

3e prijs: dhr. M.F. (Martin) Hiess (dr. V. Kosta)
“Understanding and Vindicating the Principle of Subsidiarity”

De Meijersprijzen en de scriptieprijzen werden uitgereikt tijdens de live online nieuwjaarsuitzending. Lees hier meer of kijk de gehele nieuwjaarsuitzending hier onder terug.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of