Hoe bereid jij je voor op de arbeidsmarkt? Bezoek de Career Corner in het KOG

Vind je het moeilijk om goed loopbaanadvies te vinden? Ben je overweldigd door het aantal websites met informatie over hoe je je kunt voorbereiden op de arbeidsmarkt? Heb je überhaupt geen idee waar je moet beginnen? Je bent niet alleen!

De Career Corner in de bibliotheek van het Kamerlingh Onnes Gebouw

Veel studenten zoeken intensief naar loopbaanadvies en handige sollicitatietips op het internet, maar wat ze vaak vergeten is dat er ook boeken zijn die geraadpleegd kunnen worden. Neem bijvoorbeeld de bestseller What color is your parachute? van Richard Bolles.

Uit het boek:

"Uit onderzoek blijkt dat de sollicitanten die aangenomen worden doorgaans degenen zijn die een gelijke verdeling maken tussen spreken en luisteren tijdens het sollicitatiegesprek. De kandidaten die “de 50-50 regel” niet in acht nemen, worden volgens het onderzoek meestal niet aangenomen. Vermoed wordt dat dit resultaat te maken heeft met de indruk die wordt opgewerkt over een persoon. Iemand die te veel over zichzelf praat komt over als iemand die de behoeften van de organisatie zou negeren, maar andersom geldt ook dat degene die te weinig over zichzelf praat, overkomt als iemand die iets probeert te verbergen."

Handige tip, vind je ook niet? Dit boek en nog veel meer andere interessante werken zijn te vinden bij de Career Corner in de bibliotheek van het Kamerlingh Onnes Gebouw. In deze unieke afdeling van de bibliotheek vind je boeken die je verder op weg kunnen helpen op het gebied van arbeidsmarktvoorbereiding. Denk aan thema's als loopbaanoriëntatie, LinkedIn en assessments.

Schroom niet om eens een kijkje te nemen in deze kleine hoek van de juridische bibliotheek. Immers, zoals Richard Lathrop (1919 – 2001) ooit schreef: “He or she who gets hired is not necessarily the one who can do that job best; but, the one who knows the most about how to get hired.”

En voor de studenten die toch liever achter hun laptop te werk gaan, is er ook goed nieuws. De boeken uit de Career Corner zijn namelijk ook terug te vinden in de online catalogus!