Jelle van Buuren legt de Amerikaanse Boogaloo Boys uit

Bij de Black Lives Matter protesten in de Verenigde Staten, wordt er vaak een bepaalde groep tegendemonstranten gesignaleerd. Een extreemrechtse beweging met karakteristieke Hawaii-shirts en zware wapens noemt zichzelf de Boogaloo Boys. Hierom maakt de Amerikaanse veiligheidsdiensten zich grote zorgen. Docent en terrorisme-deskundige Jelle van Buuren werd in juni 2020 hierover geïnterviewd door Bureau Buitenland op NPO Radio 1.

Jelle van Buuren is universitair docent aan het Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.

Wie zijn de Boogaloo Boys?

De Boogaloo Boys zijn onderdeel van het brede, extreemrechtse spectrum in de VS. Ze verdedigen het recht op het dragen van wapens, willen meer individuele vrijheid van de autoriteit en de overheid en staan tegen de politie die gezien wordt als legitieme doelwitten. Zij mengen zich in alles wat onrust veroorzaakt, waar ophef over is in het land en waar tegenstellingen groter worden omdat zij uit zijn op wat ze ‘de tweede burgeroorlog’ noemen. De tweede burgeroorlog gaat om een opstand van vrije burgers tegen een tirannieke federale overheid. Zij hopen daarna op een nieuwe orde van zaken in het land, wat te ambitieus blijkt te zijn.

Geweld en veiligheid

Volgens Van Buuren is het Amerikaanse anti-politie sentiment niet nieuw. Er bestaat een lange traditie op het gebied van de angst dat de autoriteiten de wapens van burgers gaan afpakken. Binnen deze groep ontstaat er zelfs een gewelddadig component. Moordaanslagen zijn gepleegd op politieagenten door ‘sovereigne burgers’. Het veroorzaakte geweld is momenteel incidenteel en verspreid. Autoriteiten maken zich zorgen dat er nu doelwitten binnen de federale overheid zijn. Dit wordt steeds meer problematisch wanneer deze groep zwaargewapend de straatten begint te lopen wat een dreiging tot veiligheid beschouwd zou kunnen worden.

De Boogaloo Boys. Photo: Eli Hartman/Odessa American via AP

Hawaii-shirts en Boogaloo muziek

De naam en het uiterlijk van de groep komen typisch uit de digitale cultuur. De Hawaii-shirts en Boogaloo muziek zijn een soort grapje of ironie die als code spelen die de buitenwereld niet goed kan begrijpen. Deze ironie geeft ook de ruimte om te kunnen spelen met wie je bent. Hawaii-shirts worden normaal als gezellig en vrolijk gezien. De Boogaloo genre is een mengeling van Latin- en Soulmuziek die op feestjes gespeeld wordt. Inmiddels stellen de zware wapens het apocalyptische idee voor dat sociale orde op instorten staat en dat burgers moeten beginnen te helpen bij het voorbereiden voor de komende ‘burgeroorlog’.

Internationale verspreiding

Terwijl deze een lange traditie is, wordt het momenteel veel sneller en makkelijker verspreid en mainstreamed door sociale media. Het mengt ook regelmatig met andere onrust in de samenleving. Bij de lockdown wegens het coronavirus demonstreerde deze groep vaak tegen de maatregelen. Het internet is inderdaad grensoverschrijdend, maar of wij deze beweging binnenkort in Nederland is onwaarschijnlijk. In Nederland is er veel minder traditie van wapenbezit en het verdedigen hiervan. In Amerika bestaat een langere anti-overheid sentiment ook. Echter zijn vergelijkbare ingrediënten buiten de VS wel aanwezig. Er bestaat een toenemend wantrouw tegen de autoriteit, de media en de wetenschap. Zo waren er demonstranten in Nederland en andere Europese landen te zien rond de coronacrisis tegen de inperking van individuele vrijheid.

Om het volledige radio-interview met Jelle van Buuren op Bureau Buitenland te beluisteren, klik hier.