Online Campus The Hague Career Event heeft hoopvolle boodschap voor studenten

Van 12 tot en met 16 april vond het Online Campus The Hague Career Event plaats, dat werd georganiseerd door alle faculteiten die aanwezig zijn op Campus Den Haag. Ongeveer 600 studenten meldden zich hiervoor aan. Elke dag van de week konden ze deelnemen aan presentaties, webinars en workshops van alumni, professionals en loopbaanadviseurs, die hen hielpen bij de voorbereiding op hun toekomstige carrière.

Keynote door dr. Jos Akkersmans

Maandag trapte dr. Jos Akkermans het evenement af door in te gaan op het belang van duurzame carrières en te stellen dat een carrière een chaotisch pad kan zijn. Volgens hem is de bekende term ‘carrièreladder’ achterhaald, aangezien die impliceert dat de route één mogelijke uitgang heeft: de top van de ladder. 'Geen zorgen, je eerste baan is slechts een startpunt. Je carrière zal een voortdurende cyclus zijn en jij hebt de touwtjes in handen.'

“De evenementen waren relevant en inzichtelijk, met name 'Working in Brussels' en 'What to do after a bachelors degree' lieten een ander perspectief zien dan het lineaire model van de overgang naar de werkende wereld en ze benadrukten de vele mogelijkheden die er zijn voor afgestudeerden die op zoek zijn naar mogelijkheden om een carrière te beginnen " - derdejaars LUC-student

Elke dag, meerdere webinars

Andere webinars waren onder meer een sessie over ‘Working after your Bachelor degree’, ‘How to find an internship’. Er waren ook sessies die zich richtten op internationale carrières als ‘Working in Brussels’ en ‘Working at NATO’. In de laatste gaven twee jonge diplomaten enkele handige tips voor een internationale carrière. Bijvoorbeeld: leer verschillende talen, werk hard en vind je eigen niche, en wees niet te kritisch. Je eerste stage of baan hoeft niet je droombaan te zijn.

In een ander webinar leerden we dat vrijwilligerservaring in Nederland heel goed wordt gewaardeerd, (bijna) evenveel als betaalde ervaring. Het is dus een goede manier om je cv op te bouwen. Panelleden Kristina, Leonie en Eva hadden allemaal hun eigen redenen om vrijwilligerswerk te doen; teruggeven, nieuwe (werk)velden verkennen, als international in de Nederlandse samenleving integreren, meer ervaring opdoen en natuurlijk hun vaardigheden versterken.

Bovendien konden studenten gedurende de week hun cv en LinkedIn-profielen laten controleren door loopbaanadviseurs, Career Service Bootcamp-video's bekijken en leren hoe je je kunt kleden om indruk te maken tijdens een sollicitatiegesprek. Ook werd er dit jaar extra aandacht besteed aan solliciteren met een arbeidsbeperking via een aparte workshop.

De meeste sessies zijn opgenomen en de Career Service Bootcamp-video's zijn ook nog te bekijken. Een overzicht vind je hier.

De Career Services organiseren het hele jaar door evenementen om studenten voor te bereiden op hun carrière. Alle informatie vind je op de website van Career Zone.

Career Service Bootcamp videos

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of