Podcast: Een gevaarlijke cobra in de studio

Biologiestudenten Jory van Thiel en Roel Wouters zijn weg van slangen, en in het bijzonder spugende cobra’s. Begin dit jaar stonden ze met hun onderzoek in het toonaangevende tijdschrift Science. In deze aflevering van Enkeltje Wetenschap vertelt Roel over het onderzoek en de mediastorm die daarop volgde. ‘Deze slang heeft nog naast de koning gestaan!’

In hun onderzoek concludeerden de twee studenten – samen met hun collega-onderzoekers – dat het gif van spugende cobra’s is geëvolueerd om zich mee te verdedigen. Mogelijk is dit verdedigingsmechanisme ontstaan als bescherming tegen primitieve mensachtigen. Jory en Roel speelden een belangrijke rol in het onderzoek, door bijvoorbeeld als ‘slangenmelkers’ het gif op te halen.

Meer luisteren?

Abonneer je op Enkeltje Wetenschap via je podcastapp:

• Spotify
  • Soundcloud