Teamwork psychologen en pedagogen gewaardeerd en beloond door de KNAW

Een team met ontwikkelingspsychologen en pedagogen betrekt jongeren bij de communicatie over hersenontwikkeling. Een tweede team met neurowetenschappers vertelt over onderzoek naar muziek en ruimtelijke vaardigheden en zoekt naar gezondheidstoepassingen. Daarvoor ontvangen beide teams een bijdrage van 10.000 euro van de KNAW.

Het KNAW-pilotfonds ‘Wetenschapscommunicatie door wetenschappers: Gewaardeerd!’ ondersteunt wetenschappers die zich structureel inzetten voor wetenschapscommunicatie.

Team neurowetenschappers

Zijn mannen beter zijn in kaartlezen, of word je slim van klassieke muziek luisteren? Over zowel muziek als ruimtelijk vermogen bestaan veel ongenuanceerde ideeën, wat het belang vergroot van communicatie over wetenschap. De neurowetenschappers Ineke van der Ham en Rebecca Schaefer hebben een indrukwekkend track-record opgebouwd op de aansprekende, populaire onderwerpen muziek en ruimtelijke vaardigheden. De experts beantwoorden hiermee een vraag vanuit verschillende doelgroepen naar wat er bekend is over de hersenen over deze alledaagse, aansprekende onderwerpen.

Ineke van der Ham heeft vanwege haar ervaring met wetenschapscommunicatie meegewerkt aan het beleidsdocument ‘Nieuwsgierig en betrokken, de waarde van wetenschap’ van het ministerie van OC&W. Rebecca Schaefer ontving recent een NWA-WECOM subsidie van NWO voor een inclusief wetenschapsfestival waarin mensen met een vluchtelingenachtergrond actief worden betrokken.

De communicatie over hun onderzoek is zeer divers in vorm, inhoud en doelgroepen: publieke lezingen voor kinderen, volwassenen en ouderen, interviews in gedrukte en online tijdschriften, podcasts, nationale en internationale kranten, radio en televisie, openbare publieksexperimenten en organisatie van evenementen. De wetenschappers zijn daarnaast actief op zoek naar gezondheidstoepassingen, waarmee mensen met hersenaandoeningen geholpen worden. Beiden besteden veel aandacht en tijd aan lezingen en demonstraties en aan artikelen voor klinische vakbladen en patiëntverenigingen, alles online vrij toegankelijk. Bovendien werken ze veel samen met instellingen en dragen daar bij aan direct toepasbaar onderzoek, zoals op muziekscholen, bij de politie en op middelbare scholen.

Team ontwikkelingspsychologen en pedagogen

Hulp nodig bij een profielwerkstuk? Daarvoor vinden jongeren informatie over hersen- en gedragsontwikkeling op www.kijkinjebrein.nl. Deze up-to-date website is inmiddels uitgebreid met lespakketten en kennisfilms, die docenten inzetten op basis- en middelbare scholen. Een groep Leidse wetenschappers is expert in communicatie over hersenontwikkeling voor zowel jongeren als volwassenen vanuit hun achtergrond in Ontwikkelingspsychologie, Cognitieve Neurowetenschappen en Educatie. Behalve professionals in het onderwijs bereiken deze wetenschappers ook andere jeugdprofessionals, bijvoorbeeld via het pestdossier van het Nederlands Jeugdinstituut en het cahier ‘Brein in de Groei’.

Team Ontwikkelingspsychologie en Pedagogiek, met psychologen Annelinde Vandenbroucke, Neeltje van den Bedem, Berna Güroğlu, Iris Koele, Kiki Zanolie en pedagogen Dietsje Jolles en Linda van Leijenhorst legt onderzoek over hersenontwikkeling van jongeren toegankelijk en speels uit.
CHANGE Research Platform Leiden | Brain & Education Lab

Samen met jongeren videoclips maken over hersenontwikkeling

“Op deze manier bereiken wij jongeren met kennis over hun ontwikkeling waar ze zelf iets aan hebben, op een manier die bij hen aansluit."

Om neurowetenschappelijke kennis in te bedden in de samenleving legt deze groep wetenschappers het oor te luister bij jongeren en maatschappelijke partners voor de opzet van het onderzoek en de verspreiding van kennis. Zo helpen jongeren en professionals de informatie ook daadwerkelijk toepasbaar te maken in de praktijk, bijvoorbeeld op festivals, zoals de museumnacht 2019 in Leiden, of in musea, zoals Museum van de Geest en NEMO Science Museum. Mede dankzij deze groep is er nu een speciale editie over hersenwetenschap van het open acces blad Frontiers for Young Minds, gericht op kinderen van 8 tot 14 jaar. Het KNAW-fonds voorziet in de financiering van informatieve en inspirerende videoclips over hersenontwikkeling, gemaakt samen met jongeren en gericht op hun thema’s en ervaringen op school.