Kojo Kwarteng

World Congress of African Linguists (WOCAL): een conferentie als geen ander

De 10e editie van het World Congress of African Linguists (WOCAL), georganiseerd door Universiteit Leiden, vindt online plaats van 7 t/m 12 juni. Onderzoekers van het Leiden University Centre for Linguistics (LUCL) geven ons inzicht in hoe belangrijk en bijzonder deze gebeurtenis eigenlijk is.

WOCAL vindt plaats om de drie jaar en wordt beschreven als de enige echt internationale en pantheoretische conferentie op het gebied van Afrikaanse taalkunde. Deze bijeenkomst, bestaande uit taalkundigen die werken aan Afrikaanse talen en taalkunde, wordt afwisselend in Afrika en in de rest van de wereld gehouden. Sinds het inaugurele congres van 1994 (Swaziland) is WOCAL gehost in Duitsland (tweemaal), Togo, de VS, Ethiopië, Brazilië, Kameroen, Japan en Marokko.

Kansen en uitdagingen

De 10e editie zou in Leiden plaatsvinden, maar de COVID19-pandemie maakte daar een einde aan. Gelukkig, zoals WOCAL-voorzitter Felix Ameka opmerkt, zijn er twee kanten van dezelfde medaille: 'Een van de uitdagingen voor WOCAL is dat wanneer het congres buiten Afrika wordt gehouden, het aantal in Afrika gevestigde wetenschappers dat aanwezig kan zijn vrij laag is. De pandemie heeft het voor ons mogelijk gemaakt om een ​​groot aantal in Afrika gevestigde onderzoekers te laten deelnemen.'

Maarten Mous kent maar al te goed de uitdagingen en kansen die komen kijken bij het organiseren van zo'n online congres. ‘LUCL organiseert elk jaar een laagdrempelige conferentie over Afrikaanse taalkunde. Maar WOCAL is het grote evenement dat de hele Afrikaanse taalkunde samenbrengt. En deze 10e editie is op zoveel manieren bijzonder. We streven naar een echt inclusieve conferentie op het gebied van gesproken en gebarentaal', zegt Mous.

WOCAL Proceedings

Inclusiviteit, duurzaamheid en kenniscreatie

Het thema van deze editie is ‘Afrikaanse talen voor duurzame samenlevingen en kenniscreatie’. Zoals op de WOCAL-website staat: 'Alleen door Afrikaanse talen te gebruiken op alle gebieden van het sociale leven in Afrikaanse samenlevingen wordt communicatie inclusief en informatie echt toegankelijk voor iedereen en leidt het tot vermindering van ongelijkheid en totstandbrenging van duurzame samenlevingen.' WOCAL biedt een forum aan waarbij Afrikaanse taalkundigen van over de hele wereld met elkaar kunnen discussiëren, netwerken en van elkaar te kunnen leren in een poging om inclusiviteit en kennis tot stand te brengen.

‘We kijken erg uit naar de vele presentaties, discussies en online events’, zegt Mous. ‘Alle presentaties worden vooraf opgenomen. Dit is een echte uitdaging voor iedereen, maar het stelt ons in staat om alle presentaties direct beschikbaar te maken op het ‘Open Science Forum.’

WOCAL workshops

Wat betreft de workshops hebben de deelnemers genoeg keuze. De onderwerpen variëren van Afrikaanse toonsystemen en Afrikaanse jongerentaal tot Afrikaans taalbeleid en Afrikaanse gebarentaal. Jenneke van der Wal is enthousiast over de workshop Bantu universalia en variatie. ‘Het gebied van de Bantoe-linguïstiek is in de loop der jaren zo vooruitgegaan; we kunnen nu vergelijkend onderzoek doen naar de morfosyntaxis en patronen', zegt ze.

Ameka kijkt vooral uit naar de pre-WOCAL workshop, Technologies for Enhanced Documentation of African Languages, die van 31 mei – 4 juni wordt gehouden. Dit evenement brengt onderzoekers die betrokken zijn bij taaldocumentatie, computerwetenschappers en andere belanghebbenden samen om knelpunten te bespreken die de documentatie van wereldtalen tegenhouden.

Zoals Ameka toelicht: 'we hopen synergieën te creëren tussen computerwetenschappers en taal documenteerders, zodat taalkundigen meer leren over de mogelijkheden van taaltechnologie, maar tegelijkertijd horen computerwetenschappers over obstakels die verband houden met het gebruik van taaltechnologie.'

Eerbetoon aan Gebarentaal

WOCAL 10 is tevens de 5e conferentie waarbij een workshop WOCAL Gebarentalen wordt gehouden. ‘Deze workshop is bijzonder dierbaar voor ons onderzoekslab Gebarentaal hier’, zegt Victoria Nyst. ‘In 2009 begonnen we met een eendaagse workshop met 12 lezingen over Afrikaanse Gebarentalen. Deze editie telt bijna 30 talks en laat zien hoe het veld sindsdien is gegroeid.’

Als klap op de vuurpijl wordt de workshop afgesloten met HANDS! Festival, een viering van dove kunst en gebarentaalliteratuur. ‘De afgelopen anderhalf jaar hebben we een vertelwedstrijd in beeldtaal gehouden, een internationale vorm van signeren voor dove verhalenvertellers en dichters uit Afrika. Op het festival zullen de vijf winnende inzendingen te zien zijn’, legt Nyst uit. ‘Ook is er een optreden van Alopa, een dove Ghanese dansgroep, en zullen dove schilders hun werk tentoonstellen. Iedereen is welkom om mee te doen!’

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Alles tezamen laat zien dat de 10e editie van het World Congress of African Linguists (WOCAL) echt een conferentie als geen ander is!

The Hands!Festival is sponsored by the Leiden University Fund (LUF) and Africa2020. The workshop Technologies for Enhanced Documentation of African Languages is the winner of the Lorentz-eScience competition 2020-2021.