Van bureaustoel naar collegebank: hoogtepunten en vooruitblik

Over slechts twee weken gaat het nieuwe collegejaar alweer van start. De afgelopen weken blikten we in deze zomerserie terug op het thuis studeren en deelden we hotspots in Leiden en tips voor het nieuwe collegejaar. In dit laatste artikel staan we voor de laatste keer stil bij het afgelopen collegejaar door enkele hoogtepunten uit te lichten en blikken we al kort vooruit op aankomend studiejaar.

Dit is het laatste deel van de zomerserie Van bureaustoel naar collegebank.

Deel 1: Start nieuw collegejaar
Deel 2: Wat misten jullie? En wat niet?
Deel 3: T
ips voor een goede start (met speciale hotspotroute!)

Het facultaire jaar werd in september geopend met een boeiende Leiden Law Op1 talkshow vanuit het KOG, waarin werd teruggeblikt op het collegejaar en vooruitgeblikt op het nieuwe collegejaar. Onder meer decaan Joanne van der Leun en assessor Dion Latten waren te gast bij deze talkshow.

Een ander hoogtepunt aan het begin van het facultaire jaar was de het hoorcollege Inleiding Recht, waarbij demissionair minister-president Mark Rutte aanwezig was. Alles werd uit de kast gehaald om het thuis studeren zo interactief als mogelijk te maken.

In oktober was het tijd voor het feest waar veel Leidse studenten naar uitkijken: het Leids Ontzet. Aangezien feesten in de stad het afgelopen jaar niet tot de mogelijkheden behoorde, werd ook hiervoor een virtueel alternatief bedacht. Zo was er een talkshow over intrigerende wetenschap en een historische lezing over de Leidse Pilgrimgeschiedenis.

In de maanden daarna werden er door verschillende studenten belangrijke prijzen in de wacht gesleept. Bijvoorbeeld tijdens de International Law Moot Court Competition en door een groep masterstudenten die een cold case van de politie-eenheid Den Haag analyseerden. Ook was het indrukwekkend om te zien hoe de verschillende vakken zich transformeerden. Vooral het vak Moot Court wist zich in razend tempo aan te passen naar een vorm waarin els alsnog fysiek les mogelijk was. Tot slot bleef het dit jaar niet onopgemerkt dat de Leidse studenten zelfs in coronatijden vrij tevreden over hun opleiding waren, zo bleek uit de jaarlijkse NSE-enquête.

De universiteit heeft alle nodige voorbereidingen getroffen en kan niet wachten jullie weer te mogen ontvangen. Er staan al genoeg nieuwe en mooie evenementen op de planning. Zo wordt op 6 september het academisch jaar geopend. Op 7 september kun je genieten van de Leiden Law Op1 talkshow, waarin Bastiaan Rijpkema en Lotte Kremers in gesprek gaan met boeiende gasten. En zet vooral ook het congres Good Practices on Student Well-Being in je agenda: op 30 september en 1 oktober. Maak er een mooi jaar van!