Universiteit Leiden

nl en

Learn Anywhere: meer flexibiliteit met als doel gelijke leerervaring voor studenten in zaal en online

Drie zalen in Wijnhaven zijn gedurende de zomer ingericht met geavanceerde apparatuur en onderwijssystemen om zo goed mogelijk hybride les te kunnen geven vanaf het nieuwe collegejaar: de pilot Learn Anywhere gaat van start bij FGGA.

Vice-decaan Koen Caminada is blij dat FGGA deze pilot mag doen. In totaal doen bij FGGA 16 vakken/werkgroepen en 34 docenten en tutoren mee aan het project. Per zaal is 60.000 euro geïnvesteerd. ‘Met de nieuwste technieken vervagen de grenzen en zou het niet meer moeten uitmaken waar de student of docent zich fysiek bevindt. Een spannende ontwikkeling maar mijn verwachtingen zijn hooggespannen en met de ondersteuning vanuit het UFB (Universitair Facilitair Bedrijf), onze gemotiveerde docenten en tutoren, de strakke projectleiding en monitoring in samenwerking met het ICLON (interfacultair centrum voor lerarenopleiding, onderwijsontwikkeling en nascholing van de Universiteit Leiden) zijn de ingrediënten voor succes wat mij betreft zeker aanwezig.’

Toekomstbestendige manier van hybride onderwijs faciliteren

Het initiatief voor de pilot komt van het UFB, projectleider is Ronald Grootveld. ‘We hebben voor dit project drie zalen in Wijnhaven ingericht, drie bij Rechten, een bij Sociale Wetenschappen en een zaal in het onderwijsgebouw in de Oude Sterrenwacht. Doel is om in een hybride opzet een gelijke leerervaring voor studenten in de zaal en online te bereiken. Onderwijsinnovatie is hierbij het toverwoord. We hebben het momentum van corona met beide handen aangepakt om te kijken of we deze manier van onderwijs op een toekomstbestendige manier kunnen inrichten. Het is niet bedoeld om de coronaperiode te overbruggen.’ Dat beaamt Caminada: ‘Het Faculteitsbestuur wil hier meer mee bereiken dan een mooie collegezaal inrichten. Iedereen begrijpt dat de toekomst van ons onderwijs deels blended zal zijn.’  

De lessen zijn zowel in de zaal als online te volgen

Onder de indruk van het systeem

Om het didactische aspect en de techniek bij elkaar te brengen zijn de afgelopen weken diverse trainingen gehouden. Grootveld: ‘Zo konden de docenten oefenen en konden wij kijken of alles werkt zoals we het bedacht hadden. Werken de camera’s? Is iedereen te zien en te horen? Hoe is de interactiviteit? Is alles voor de docenten duidelijk?’ Dat docenten hebben kunnen oefenen is zeker belangrijk, vindt Caminada. ‘Het is systeem is gebruiksvriendelijk, maar natuurlijk wel even wennen. Net als met fietsen. Een paar keer vallen en opstaan, daarna weet je niet beter.’

Celesta Kofman geeft leiding aan het team van tutoren van de Bachelor Security Studies dat via Learn Anywhere les gaat geven. Zij en haar team zijn enthousiast na de trainingen: ‘We waren onder de indruk van de apparatuur en de systemen. Er komt veel op de deelnemers af en docenten zullen in de praktijk moeten leren hoe ze het systeem het beste kunnen gebruiken, maar het biedt veel mogelijkheden. De grootste voordelen zijn wat mij betreft: hoge kwaliteit van de microfoon, scherm met deelnemers thuis achter in de zaal zodat de docent niet steeds naar het scherm hoeft te kijken om de mensen thuis te zien, camera die kan meebewegen, zodat bijvoorbeeld de mensen thuis hetgeen op het whiteboard wordt geschreven ook kan lezen. Het komende jaar gaan we onderzoeken welke vakken en lesvormen zich het beste lenen voor deze manier van onderwijs geven. De pilot als zodanig past in ieder geval bij een innovatieve opleiding als Security Studies.’

Grotere flexibiliteit

De pilot duurt dit collegejaar en de verwachtingen zijn hoog. Kofman: ‘Ik hoop dat de barrière verdwijnt tussen de studenten thuis en op de campus. Het systeem geeft meer flexibiliteit aan de docent, student en de opleiding als geheel.’ Caminada is het daar mee eens. ‘Er ontstaat zeker meer flexibiliteit als het goed werkt. Dan kunnen we bijvoorbeeld met de altijd beperkte zaalcapaciteit beduidend meer studenten bedienen. En studenten van verder weg kunnen makkelijker aanschuiven, terwijl degenen die juist een grotere voorkeur hebben voor fysieke aanwezigheid gelijktijdig worden bediend. De mogelijkheden zijn eindeloos.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.