CADS alumna wint Glazen Globe voor beste aardrijkskundige jeugdboek

CADS alumna Ruth Erica heeft met haar boek De boom met de witte bladeren de Glazen Globe gewonnen. Dit is een tweejaarlijkse prijs voor beste aardrijkskundige jeugd- of kinderboek.

Erica studeerde in 1994 Culturele Antropologie in Leiden, ging op stage naar Senegal en volgde een doctoraal bijvak bij het Nederlands Centrum voor Inheemse Volken op de communicatieafdeling omdat het haar droom was om over Afrika te schrijven. Na haar studie verbleef ze lange tijd in Rwanda. Die periode is de inspiratiebron van haar debuutroman De boom met de witte bladeren dat in augustus 2020 uitkwam.

Auteur Ruth Erica

De boom met de witte bladeren

De boom met de bittere bladeren gaat over de zeventienjarige Maridadi die op de markt in Rwanda werkt. Maridadi kent haar eigen cultuur goed, maar weet weinig over haar familiegeschiedenis. In Rwanda wordt er nauwelijks gesproken over de genocide die plaatsvond in de jaren ’90. Op de markt ontmoet ze Puck, een Nederlandse studente culturele antropologie. Deze ontmoeting verandert het leven van Maridadi. Ze begint vragen te stellen over de genocide en de dood van haar moeder. En beetje bij beetje ontdekt ze een familiegeheim dat haar diep schokt.

Boekcover De Boom met de witte bladeren

Glazen Globe

De Glazen Globe wordt sinds 1986 uitgereikt aan het beste aardrijkskundige jeugd- of kinderboek waar thema’s zoals migratie, culturen en natuurverschijnselen aan bod komen. De jury noemt het verhaal over de volkerenmoord in Rwanda, die ruim 27 jaar geleden plaatsvond, nog altijd actueel. Ook de thema’s cultuurverschillen, identiteit en conflictgebieden komen in het boek naar voren. Door de vriendschap tussen Maridadi en Puck word je volgens de jury meegenomen in het verhaal over Rwanda toen en de gevolgen die nog elke dag zichtbaar zijn in het heden.

Lees het interview van vorig jaar met Ruth Erica over haar boek.