Universiteit Leiden

nl en

Een app helpt kinderen hun angst te overwinnen

Om angstige kinderen te helpen bedachten Anke Klein en haar team een leuke én zinvolle app. Daarin kunnen kinderen bijvoorbeeld een filmpje van zichzelf uploaden, een succes terugkijken en laten zien aan ouders, opa en oma. Ontwikkelingspsycholoog Klein vertelt over de weg naar succes met de app; de testfase is gestart, open source staat op de agenda.

‘De Kinderen Bedwingen Angst (KibA) app is voor mij een eye opener.'

'Je hebt een idee', vertelt Anke Klein. 'Kinderen die bang zijn beter ondersteunen in hun behandeling en dan vooral om erna leuker én zinvoller te oefenen met een app. Sommige apps zijn zinvol, andere eerder leuk, maar wij willen de combinatie van zinvol én leuk. Voor zinvol zit je goed bij de onderzoekers en de literatuur. Maar hoe maken we het zo aantrekkelijk en werkbaar dat zowel kinderen, ouders en de betrokken therapeut de app ook gaan gebruiken? Daarom is onze derde component: gebruiksvriendelijk. Wel leuk met plaatjes en spelelementen maar ook simpel en eenvoudig met grote knoppen voor de kinderen, duidelijke uitleg voor ouders en een overzichtelijk dashboard voor therapeuten.

Persoonlijke oefeningen en beloningen

'De therapeut is belangrijk als eindverantwoordelijke, en die wil je handreikingen geven voor het therapieproces. Dan blijkt dat je ook een heel systeem ontwikkelt voor therapeuten om een kind te volgen in de app. Samen bedenken ze de oefeningen, die de therapeut intypt op het eigen dashboard en vervolgens overhevelt naar de app. Kinderen downloaden die app zelf op hun mobiel. De app heeft drie levels, én voor het plezier én omdat het wetenschappelijk belangrijk is dat een kind een keuzemogelijkheid heeft. Ook de beloningen zijn persoonlijk. Kinderen sparen voor een beloning door punten te verdienen met oefenen en ze verzamelen hun zelfgemaakte filmpje van behaalde successen.'

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Eindgebruikers

'Het klinkt zo makkelijk even een app ontwikkelen. Maar dan blijkt de praktijk lastig, met meerdere eindgebruikers. Aan de ene kant heb je te maken met de software-ingenieurs en aan de andere kant de onderzoekers, de kinderen, de ouders en de therapeuten. Al die eindgebruikers heb je hard nodig om een zinnig, leuk en gebruiksvriendelijk product te ontwikkelen. En dan is er nog een technologische kant, want je wilt dat de app draait op de mobieltjes van de kinderen. De app werkte aanvankelijk niet op oudere systemen. Dat klinkt al niet meer zo makkelijk. 'Er zit heel veel tijd in en dat onderschat je wel eens. Je ziet het er ook niet aan af, als alles er mooi uitziet en alles het doet.’

Panels

Klein heeft tijdens het proces regelmatig gesproken met kinderen en ouders. Met assistent in opleiding (AIO) Annelieke Hagen heeft ze ook kinderen de app laten uitproberen op school, thuis en in een klinische setting. Uit deze panels en pilots plukten zij waardevolle ervaringen, zoals een maximum bedrag van 25 euro voor kleine op aandacht gerichte beloningen, bijvoorbeeld een keer het eten kiezen of samen naar de bioscoop. Beloningen verdienen in de app zelf is een volgende stap. Klein: ‘Een overwinning in een game als Mario is echt wat anders dan een beloning voor een overwinning in het dagelijks leven. Dat vindt trouwens ook het kind-panel.’ Klein is contactpersoon tussen de diverse panels, dus ook die van het ontwikkelteam, die haar met mock-ups elke volgende fase presenteert.

Testfase

‘De ontwikkelaars hebben de app flexibel gebouwd, zodat die individueel te maken is voor bijvoorbeeld een andere angst. Daarom vind ik het zo belangrijk om samen te werken met andere wetenschappers, die dan niet meer het wiel hoeven uit te vinden. De app wordt ook open source. We zijn nog in de weer met de juridische afdeling over de rechten, en dat is best ingewikkeld. Inmiddels zijn we toe aan de 'randomized control', dwz. we testen of de app werkzaam is. De helft van de kinderen krijgt de beschikking over de app, de andere helft niet. Maar ja, met app is veel leuker.’ 

'Je wilt het leven van kinderen gemakkelijker maken.' 

Toekomstmuziek

‘Als je heel trots bent op iets, dan kijk je hoe je dat nog meer kunt gebruiken. Voor de fysio en de afvalcoach, of om je huiswerk te plannen en dingen die je niet leuk vindt. Elk kind moet oefenen om dingen te overwinnen in het leven. Dit is een oefenprogramma dat te gebruiken is in diverse contexten, ook in remedial teaching. Je hoopt als onderzoeker dat alle tijd die je erin hebt gestoken ook voor andere kinderen is. Een leerkracht zet er bijvoorbeeld een oefenprogramma in voor vier weken voor alle kinderen. Je wilt het leven van kinderen gemakkelijker maken.' 

Bannerafbeelding: Kinderen bedwingen Angst (KibA) - Onderzoeksprogramma Kenniscentrum Angst & Stress bij Jeugd

Podcast

'Een idee omzetten in een product vergt nogal wat inspanning. Vooral als je vanaf nul begint.' KibA- samenwerkingspartner Edwin de Gier van Trifork Amsterdam vertelt hoe hij en zijn team een app bouwden om kinderen beter te behandelen voor angsten. Beluister de podcast in de serie 'Beyond coding'.
Episode 21: Erwin de Gier on Growing an Idea into a Product

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.