Studenten iGEM Leiden winnen twee prijzen in internationale biologiecompetitie

De studenten van iGEM Leiden 2021 hebben goed gescoord bij de gelijknamige biologiecompetitie: ze wonnen een Gold Medal en de Best Safety & Security Award. Het studententeam kreeg de prijzen voor hun project DOPL LOCK, waarin het team genetische modificatie veiliger probeert te maken.

Het is niet het meest sexy onderwerp, geven de studenten van iGEM Leiden als eerst toe, maar veilig genetische modificeren is ontzettend belangrijk. Juist omdat het soms nog aan die veiligheid ontbreekt, is het gebruik van genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) streng gereguleerd. Zonde, want GMO’s kunnen handige bondgenoten zijn in de strijd tegen grote milieuproblemen, vond het iGEM-team. Voor de internationale biologiewedstrijd iGEM bedachten de studenten daarom een slimme kettingslot voor GMO’s: het Double Plasmid Lock, of kortweg DOPL LOCK (zie dit nieuwsbericht voor meer uitleg hierover).

Dubbel prijs

Met deze slimme versleuteling wil het team ervoor zorgen dat GMO’s niet vrij kunnen komen in de natuur, en daardoor vaker in te zetten zijn tegen klimaatverandering of de stikstofcrisis. Hun project werd door de iGEM-jury gewaardeerd met een gouden medaille en de Best Safety & Security Award. Bekijk hieronder de blije reactie van de studenten tijdens de bekendmaking van de prijzen:

Steun het project

Help jij mee DOPL LOCK een succes te maken? Met jouw donatie kan het iGEM-team de weg vrijmaken om met GMO’s wereldwijde problemen aan te pakken. De studenten kunnen met de opbrengsten uit hun crowdfundingscampagne meer labmaterialen kopen en meer testen uitvoeren. Dat vergroot de kans dat DOPL LOCK werkelijkheid wordt. Steun de crowdfunding!