In memoriam – Prof. drs. Herman Schaper 1949-2021

Met droefheid hebben wij kennisgenomen dat op dinsdag 30 november jongsleden onze oud-collega prof. drs. Herman Schaper is overleden. Herman bekleedde van 2014 tot en met 2017 de Pieter Kooijmans-wisselleerstoel voor Vrede, Recht en Veiligheid aan de Universiteit Leiden.

Prof.drs. Herman Schaper

Herman was een alumnus van onze universiteit en had een lange en indrukwekkende carrière als diplomaat en politicus achter zich voor hij werd benoemd als Kooijmans hoogleraar.  Als diplomaat was hij onder andere hoofd van de Permanente Vertegenwoordiging bij NAVO in Brussel en permanente vertegenwoordiger namens Nederland bij de VN in New York. Tussendoor was hij van september 1981 tot september 1982 Tweede kamerlid namens D’66 en van 2015 tot 2019 was hij lid van de Eerste kamer voor diezelfde partij.

Inspriratie voor velen

Bij zijn oratie in 2014 sprak Herman Schaper over de rol van de internationale gemeenschap bij massale wreedheden. Net als in zijn werk als diplomaat en politicus heeft hij zich als hoogleraar ook altijd beziggehouden met de vraagstukken over recht, moraal en internationale interventie in het geval van massale wreedheden.

Met veel enthousiasme heeft hij zijn ervaring en uitgebreide kennis ingezet als docent aan de Minor Global Affairs van het Institute for Security and Global affairs, en verschillende cursussen aan Leiden University College en daarmee vele studenten geïnspireerd.

Imposante verschijning

Herman was een imposante verschijning, een lange man die je door weer en wind door Den Haag zag fietsen. Het was dan ook typerend dat hij bij zijn afscheid als ambassadeur bij de VN in New York in plaats van een borrel, een fietsenstalling aanbood aan het Hoofdkwartier van de Verenigde Naties aan de East River. Als universitaire gemeenschap zijn we Herman dankbaar voor zijn levenslange inzet voor vrede, recht en internationale veiligheid. We spreken onze waardering uit voor zijn inzet en grote kennis van zaken en zullen hem herinneren als een bescheiden, vriendelijk en toegankelijke collega.

Schaper (r) op werkbezoek bij Task Force Uruzgan, 2009