Pandemieën vanuit een geesteswetenschappelijk perspectief

Gezondheid is een medische aangelegenheid. Toch? De korte podcastreeks ‘Alleen/Samen Gezond’ benadert gezondheid vanuit een verrassend perspectief: dat van religie en geschiedenis. De podcast Alleen/samen gezond is onderdeel van het 'We have never been secular' onderzoeksproject van de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden en de Leiden-Delft-Erasmus Alliantie

Logo van de korte podcastreeks ‘Alleen/Samen Gezond’, bestaande uit een illustratie van de aardbol tegen een zwarte achtergrond die door handen in verschillende huidskleuren wordt vastgehouden. De aardbol draagt een lichtgroen mondkapje met daarop het logo van de Universiteit Leiden.
Logo podcast 'Alleen/Samen Gezond'

De Covid-19 pandemie wordt meestal vanuit een medisch perspectief benaderd. Structurele aandacht voor geesteswetenschappelijke perspectieven zoals geschiedenis, religie en migratie ontbreekt echter vaak. “Hoe kan dat anders?”, vroegen de Leidse geesteswetenschappers Paul van Trigt en Tom-Eric Krijger zich af. In het kader van een research traineeship bundelden zij de krachten met de Leiden-Delft-Erasmus Alliantie en verschillende geesteswetenschappelijke disciplines. Doel: het in kaart brengen van de reacties van religieuze en ondervertegenwoordigde bevolkingsgroepen op historische en hedendaagse pandemieën. Masterstudenten Lorenza Cirillo (International Studies en Midden-Oostenstudies) en Thijs Scherjon (Religiewetenschappen en Geschiedenis) beten zich als research trainees vast in het onderzoeksproject ‘We have never been secular. Towards a history of religious coping strategies during pandemics.’

Er bestond echter ook de wens om de onderzoeksresultaten te vertalen naar een breder publiek. Om die reden vroegen Paul van Trigt en Tom-Eric Krijger alumnus Eline Pollaert, zelf religiewetenschapper en historicus, om een korte podcastreeks te maken bij het onderzoeksproject. De podcast brengt Leidse geesteswetenschappers in gesprek met beleidsmakers en maatschappelijk betrokken personen. Waar in media en beleid geregeld stereotype voorstellingen van religie en migranten bepalend zijn, biedt de podcast een genuanceerd en goed geïnformeerd beeld op gezondheid en pandemieën vanuit geesteswetenschappelijk perspectief.

Het resultaat is een laagdrempelig en toegankelijk inkijkje in enerzijds een weinig gehoord perspectief op gezondheidscrises en anderzijds beleids- en religieuze praktijken tijdens pandemieën. In de eerste aflevering vertellen research trainees Lorenza Cirillo en Thijs Scherjon over het onderzoeksproject ‘We have never been secular.’ In de tweede aflevering gaat historicus Nadia Bouras in gesprek met Astrid van Lieshout, communicatieadviseur bij de Gemeente Den Haag. De derde en laatste aflevering draait om historicus Marlou Schrover en Jehoeda Vorst, rabbijn van Rotterdam.

De podcastreeks is te beluisteren via de website van Rethinking Disability, Spotify en Anchor. Alle drie de afleveringen zijn voorzien van transcripties (verzorgd door Mas Tijben).

Hosting & montage: Eline Pollaert
Cover afbeelding: Petanos (Pixabay)
Muziek: Dyalla (YouTube Audio library)