Leiden Law Cast #3: Beschadigd vertrouwen in schadebeleid met dr. Georgina Kuipers

Leiden Law Cast is een podcast voor iedereen die meer wil weten over actuele juridische onderwerpen, gemaakt door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden.

Irem Çakir (L) en Hamza Duprée

De Leiden Law Cast maakt juridische informatie behapbaar en schijnt een licht op alle laatste actualiteiten en wetenschapsnieuws. De Leiden Law Cast wordt gepresenteerd door studenten Irem Çakir en Hamza Duprée. Per aflevering bevragen zij een van de wetenschappers van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid over een onderwerp uit de juridische actualiteit.

In de derde aflevering is Georgina Kuipers te gast. Het lijden van schade door burgers is onontkomelijk bij grote (infrastructurele) projecten. Deze projecten worden vaak gefaciliteerd door de overheid: de Staat steekt de schep niet in de grond, maar staat een private partij toe dit te doen. Hoe moet de overheid zulke schade afhandelen om het vertrouwen van de burger te behouden? Dr. Georgina Kuipers heeft die vraag in haar proefschrift behandeld en geeft vandaag raad. Met haar behandelen we spelende zaken, zoals de gaswinning in Groningen, maar ook het coronabeleid en de beoogde compensatie voor de leenstelselgeneratie.

Beluister hier de derde aflevering van de Leiden Law Cast:

De Leiden Law Cast is ook te beluisteren via de volgende links: