Nieuw vak Honours College Law: Blockchain en de impact op juridische dienstverlening

Wat is blockchain en wat kun je er nou eigenlijk mee als bedrijfsjurist, notaris of advocaat? In februari 2022 start een splinternieuw vak: Blockchain en de impact op juridische dienstverlening. Dit vak van Honours College Law wordt verzorgd door Jan Willem Kakebeeke van het Centre for Legal Entrepreneurship and Innovation van Leiden Law School.

Het vak is bestemd voor aankomende juridische professionals zoals advocaten, bedrijfsjuristen en notarissen die meer willen leren over de impact van blockchain op de juridische praktijk. Blockchain-technologie is namelijk niet iets van de toekomst, het verandert nú al de manier waarop in juridische dienstverlening wordt omgegaan met het vastleggen van gegevens en uitvoeren van transacties. Hoewel de fax nog niet eens helemaal verdwenen is uit de juridische praktijk, staat nu dus het nut van pen en papier al enigszins ter discussie.

Denk eens aan het schriftelijk bijhouden van een aandeelhoudersregister, papieren contracten handmatig laten ondertekenen, waardepapieren die fysiek in een kluis bewaard moeten worden. Het is de dagelijkse praktijk, maar is het nog van deze tijd? Blockchaintechnologie kan toegepast worden om dergelijke processen te digitaliseren, toekomstbestendig te maken en beter te beveiligen.

In het vak komen daarom vragen aan de orde zoals: op welke wijze gaat blockchain een impact hebben op mijn toekomstige werkveld? Hoe weet je als jurist wanneer je een blockchaintoepassing zou kunnen inzetten? En, moet je zelf kunnen programmeren om blockchain toe te kunnen passen? Maar bovenal gaan studenten zelf aan de slag om met behulp van design thinking uit te werken hoe blockchain nu al een impact kan hebben op de juridische praktijk.

Als je meer wilt weten over blockchain en de impact op juridische dienstverlening, neem dan contact op met Jan Willem Kakebeeke van het Centre For Legal Entrepreneurship and Innovation of lees meer over het vak in de studiegids.