Van masterscriptie naar wetenschappelijk artikel: ‘Heel gek dat mensen mij nu kunnen citeren’

Vivian van der Linde sloot in de zomer van 2020 haar master Crisis & Security Management af met een scriptie over dieselgate. Kersvers afgestudeerd kwam ze op het idee dat ze eigenlijk meer wilde bereiken met haar onderzoek. Maar hoe doe je dat, als je pas net student af bent? Samen met scriptiebegeleider Wouter Jong ging zij een lang proces in.

Zo’n anderhalf jaar later, was het dan zover. Het artikel dat ze samen schreven werd in januari gepubliceerd door Elsevier’s Public Relations Review. Van der Linde: ‘Ik heb geluk gehad met Wouter als mijn begeleider omdat hij het thema interessant vond.’

Vivian groeide op in Wenen, maar als kind van Nederlands en Engelse ouders besloot zij in Nederland te gaan studeren. Nadat ze de bachelor European Studies aan de Universiteit van Maastricht met succes had afgerond, maakte zij de keuze om naar Den Haag te verhuizen en de master Crisis en Security Management bij FGGA te volgen. Daar kreeg zij het vak Crisis Communication college van Wouter Jong. Omdat het vak haar erg interesseerde besloot zij om met begeleider Jong haar scriptie te schrijven over dieselgate.

Het onderzoek

Vivian deed onderzoek naar de zogenaamde ‘dieselgate’. In 2015 werd onthuld dat de Duitse autofabrikant Volkswagen illegaal software had geïnstalleerd om valse NOx-emissieresultaten te produceren. Vivian onderzocht de rol van de Duitse nieuwsmedia tijdens dit schandaal en analyseerde vervolgens hoe deze media de rol van Volkswagen hebben geframed. Aangezien het schandaal in 2018 verschoof van alleen Volkswagen naar een crisis in de hele autoindustrie, wilde de oud FGGA-student ook vaststellen of de Duitse nieuwsmedia de crisis in 2018 als een industriebreed fenomeen hebben aangemerkt. De bevindingen van Vivian tonen aan dat Dieselgate in 2018 werd gezien als een schandaal in de hele bedrijfstak, waarbij het conflict-, moraliteits- en verantwoordelijkheidsattributieframe het meest dominant waren.

Het proces

Het herschrijven van haar scriptie naar een wetenschappelijk artikel was een hele klus. Zo moest haar hele scriptie samen met haar scriptiebegeleider opnieuw onder de loep nemen en flink inkorten, omdat het artikel anders te lang zou worden. De alumna vond dit niet alleen maar prettig. Van der Linde: ‘Nadat ik eindelijk na heel hard werken mijn scriptie had ingeleverd, had ik in eerste instantie niet zoveel zin om het nóg een keer na te kijken.’ Daarnaast duurt het vaak langer dan een half jaar tot er een reactie kwam van een wetenschappelijk blad. Toch was het zeker de moeite waard. ‘Het was harstikke leuk en spannend om er iets mee te doen. Dat vond ik zo fijn. Ook vind ik het heel gek dat mensen mij nu kunnen citeren.’ De kans dat dat zal gebeuren in de nabije toekomst zit er dik in; begeleider Jong heeft ervoor gekozen om het artikel in de toekomst als literatuur op te geven bij zijn colleges. De aanstaande CSM-studenten zullen het werk van Vivian dus zeker tegenkomen.

Internationale omgeving

Op dit moment werkt Vivian bij het bedrijf Card Complete als Business Continuity Manager in de stad waar zij opgroeide, Wenen. Ze heeft het daar enorm naar haar zin, maar sluit niet uit dat ze weer zal gaan studeren: ‘Ik mis het om zoveel te mogen leren en het Nederlandse universiteitssysteem.’ Dat zit hem vooral in de internationale omgeving: ‘Je hebt niet zo’n omgeving hier als in Leiden of Den Haag waar je dan constant verschillende talen om je heen hebt en een klas met zoveel verschillende nationaliteiten’. Vivian heeft tijdens haar studietijd veel vriendschappen gesloten met studiegenoten die nu overal in Europa wonen.

Meer impact dan je denkt

De oud-student is zich ervan bewust dat ze zich in een speciale positie bevindt en dat het publiceren van een artikel op zo’n jonge leeftijd niet voor iedereen is weggelegd. Toch denkt dat ze dat het zeker ook mogelijk is voor andere studenten om werk te maken van hun scriptie. Van der Linde: ‘Ik denk dat het beste is om goed te overleggen met je scriptiebegeleider. Daarnaast is het handig om – als je de mogelijkheid hebt – met medestudenten samen te werken, zodat meer ogen naar je werk kijken.’ Verder denkt Vivian dat over het algemeen studenten tijdens hun studie nog niet beseffen wat voor invloed hun studie op hun leven kan hebben. Zelf heeft zij dit ook zo ervaren: ‘Ik denk dat als ik nooit voor Leiden had gekozen of niet deze studie had gedaan ik hier nu niet in Wenen had gezeten voor mijn werk.’ En wat wil ze de huidige generatie die op dit moment in hun studentenleven staan meegeven? ‘Geniet ervan, maar weet ook dat het een reusachtige impact kan hebben, al lijkt het op dit moment misschien nog niet zo.’

Tekst: Hanna Buijnsters