Internationale vrouwendag voor studenten Biologie

‘Het werd niet altijd geaccepteerd, maar ik wilde gewoon onderzoeker zijn. Nu ben zo blij als ik maar kan zijn.’ Het is een van de citaten van de Internationale Vrouwendag-presentatie voor biologiestudenten. Zeven vrouwen, elk werkend als onderzoeker of docent bij het CML, IBL en Naturalis, deelden hun ervaringen uit hun loopbaan met de studenten.

‘Tijden veranderen, maar er zijn nog steeds veel mannen op hoge posities. Daarom wilden wij een klein symposium organiseren op 8 maart’, vertelt Nikie Veld, Educatie Coördinator van het biologie-instituut en organisator van het evenement. ‘Wij vinden het belangrijk om ook vrouwelijke rolmodellen te laten zien. Deze sessie was dus niet bedoelt om alleen te focussen op vrouwenpower, maar juist om studenten te laten zien hoe de carrière van de sprekers eruit ziet en meer te weten te komen over hun motivaties en ambities.’

Verschillende culturen en tijdsperiodes

De sprekers op dit symposium bestonden uit Leni Duistermaat, Liselotte Rambonnet, Tonny Regensburg, Rinny Kooi, Mei Wang, Nienke Beets en Sandra Irmisch. Deze vrouwen starten hun carrière in verschillende tijdsperiodes en soms in andere landen. Biologiestudenten waren zowel live als via Zoom aanwezig en stelde vragen die verder ingingen op de achtergrond en ervaringen van de onderzoekers in het biologieveld.

De vrouwen deelden tips voor een voorspoedige academische carrière:

• Je moet alleen maar vooruit te kijken. Het is ook heel belangrijk dat je vandaag de dag doet wat je leuk vindt.
  • Wanneer je in aanraking komt met iets negatiefs, probeer het dan om te denken naar iets positiefs. Desalniettemin, wees niet bang om je uit te spreken wanneer het om iets gaat dat je aan het hart gaat, of dat je niet accepteert.
  • Zoek naar de mensen die het beste met je voor hebben. Als je niet gezien of gewaardeerd wordt door degenen om je heen, kun je beter op zoek gaan naar anderen om mee te werken.
  • Praat met zoveel mogelijk mensen en probeer vrienden te maken. Je loopbaan verloopt prettiger als je collega’s hebt waarbij je je hart kan luchten.
  • Iedereen is maar een persoon, zelfs professoren. Niemand weet continu precies wat ze moeten doen of aan het doen zijn, en moeten soms improviseren.
  • Er is een idee dat een academische carrière meer werk is dan andere werkgebieden. Dit hoeft niet waar te zijn: werken bij een bedrijf kan evenveel werkdruk opleveren.