Podcast: Dieren hebben emoties

In deze aflevering praten we met Mariska Kret over de uitingen van emoties in mens en dier. Mariska onderzoekt de overeenkomsten en verschillen in de emotie expressie bij mensen en primaten. Wil je meer te weten te komen over Mariska's onderzoek en ontdekken waarom het belangrijk is dat we meer leren over de emoties van dieren? Luister dan naar aflevering 6 van de Leiden Psychologie Podcast!

Leiden Psychology Podcast

Deze podcastserie is een speciaal project binnen de afdeling Psychologie van Universiteit Leiden. Het biedt een platform voor mensen om onderwerpen binnen het vakgebied van de psychologie te bespreken vanuit verschillende perspectieven; het perspectief van studenten, van universiteitsmedewerkers, alumni, en verschillende onderzoekers. Luister naar Mariska Kret over emotie expressie bij mensen en mensapen in de nieuwste aflevering.

Mariska Kret

Cognitief psycholoog Mariska Kret is specifiek geïnteresseerd in automatische gezichtsuitdrukkingen waar we zelf weinig controle over hebben, zoals pupilgrootte. Mensen zijn tot op zekere hoogte in staat elkaars emoties van het gezicht te lezen, maar hoe doen andere dieren dat? In deze aflevering van de Leiden Psychologie Podcast vertelt Mariska over haar onderzoek naar emotie expressie bij mensen en mensapen. Daarnaast vertelt ze over haar onlangs verschenen boek Tussen glimlach en grimas waarin ze schrijft over welke verschillen er zijn, tussen mens en dier, én belangrijker nog: welke overeenkomsten.